Home Depot, bouwen aan betere prestaties

Aan het einde van het Elliot Masie’s Learning congres in Orlando maakte de delegatie van ICM een stop in Atlanta. Onder andere voor een bezoek aan Home Depot, de Amerikaanse variant van de Gamma. De Director of Learning van Home Depot is Brandon Carson, tevens de schrijver van “Learning in the age of Immediacy”. Ik keek dus uit naar dit bezoek.

Leerinterventies op de werkvloer

Bij Home Depot beoordelen ze alle leerinterventies aan de hand van drie criteria:

  1. Is het simpel?
  2. Is het relevant voor het werk dat de werknemers doen?
  3. Is het effectief?

Ik werd met name geïnspireerd door hun ‘Action Learning aanpak’ voor kantoormedewerkers. Home Depot brengt het leren naar de werkvloer. Medewerkers krijgen opdrachten die hen uitdagen in het werk én die bijdragen aan het werk. De medewerkers reflecteren hier samen op in gesprekken en schrijven er daarna over. Als je schrijft kun je niets anders doen dan schrijven, er is geen ruimte voor andere gedachten. Dat maakt het zo’n goede reflectie-activiteit.

Ze geloven ook dat gedurende een leertraject de sturing en verantwoordelijkheid voor het leren langzaam maar zeker bij de lerende moet gaan liggen. In het begin heeft de begeleider de touwtjes meer in handen, aan het einde wil je dat die begeleider overbodig is en dat lerenden hun verdere ontwikkeling zelf sturen.

High Performance

De aanpak van Home Depot lijkt enorm op de aanpak die wij intern ‘’High Performance’’ noemen. Hierbij geven we ontwikkeltrajecten vorm vanuit het dagelijkse werk. Welke activiteiten die je in het dagelijks werk doet dragen nou bij aan je groei? Wat maakt dat je jezelf zichtbaar ontwikkelt op de werkvloer?

Die activiteiten geven we vorm met experts en noemen we business challenges. Rondom die challenges bouwen we reflectiemomenten, sociale activiteiten en hulpbronnen. Achteraf schrijf je de geleerde lessen op. Best veel overlap met de Home Depot aanpak dus. Erg gaaf als blijkt dat er aan de andere kant van de oceaan dezelfde ideeën leven.

Mijn enthousiasme werd nog groter toen bleek dat zij de eerste resultaten al binnen hadden. Wij zijn nog in de ontwerpfase, we geloven in de aanpak, maar bewijs ontbreekt nog. Home Depot heeft dit bewijs al. Ook zij besloten dat de leidinggevende van de lerende een goede graadmeter kan zijn. Ze vroegen dus zowel de lerende als de leidinggevende naar de mate van gedragsverandering, direct na het traject én 9 maanden later.

Wat mij enorm hoopvol stemt is dat de leidinggevenden positieve gedragsverandering zagen én dat de gedragsverandering na 9 maanden zelfs groter was dan direct na het traject. Dit betekent dat anderen het effect van werkplekleren zien en dat het effect beklijft. Dit belooft erg veel moois voor de toekomst van leren!