Hoe kom je als coach aan coachees?

Hoe onderscheid je je als coach van de concurrentie? En als je weet wat voor soort coach je bent, hoe kom je dan aan de juiste coachees? In dit artikel lees je wat je als coach kunt doen om je personal branding een boost te geven.

Coaching is de laatste jaren sterk in populariteit toegenomen. Gecoacht worden is allang geen teken van zwakte meer. Integendeel, het is juist een teken dat de coachee of diens werkgever bereid is te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van de coachee. Met die toenemende behoefte aan coaching is ook het aantal coaches de laatste jaren sterk gestegen. Er zijn teamcoaches, personal coaches, leiderschapscoaches, loopbaancoaches, kindercoaches, reïntegratiecoaches, lifecoaches…

Vrij beroep

Eén van de redenen dat er zoveel coaches zijn, is dat ‘coach’ een vrij beroep is. Anders dan bijvoorbeeld arts of notaris, mag iedereen zich coach noemen. Om je binnen dat scala aan coaches te onderscheiden kan het erg helpen aan te tonen dat je als coach voldoet aan bepaalde basisvoorwaarden met betrekking tot ethische gedragsregels, opleiding en ervaring.

Daarvoor kun je je als coach laten erkennen door de NOBCO, de Nederlandse Orde van Beroepscoaches, of je te laten registreren bij de StiR, de Stichting Registratie. Om in aanmerking te komen voor zo’n accreditatie moet je een erkende opleiding volgen. Er zijn in Nederland honderden aanbieders van opleidingen tot coach, maar slechts enkele tientallen van die opleidingen zijn geaccrediteerd door de NOBCO of de StiR. De ICM Coachingsopleiding is daar een van.

Overigens betekent een keurmerk natuurlijk niet dat je per definitie voor iedereen een goede coach bent. En iemand zonder registratie hoeft niet per se een slechte coach te zijn. Wel geeft een registratie aan dat je een goede opleiding hebt gevolgd en serieus met je vak bezig bent. De kans dat mensen een goede match vinden met een coach wordt groter als die coach geaccrediteerd is.

Positioneren

Als je ‘coach’ in Google intypt krijg je 2,56 miljard resultaten. Voor ‘professioneel coach’ zijn dit er nog steeds bijna 1 miljard. Het is daarom belangrijk om je in dit brede veld te positioneren. Bedenk daarom goed wie jij wilt coachen, waarom je je juist op die doelgroep richt en op welke thema’s je vooral wilt gaan coachen. Voor welk probleem bied jij een oplossing?

Docent van de ICM Coachingsopleiding, Nanja Tiggelaar, zegt hierover: “Bedenk vooral waarom je doet wat je doet. Waarom wil je mensen coachen? In het antwoord dat je geeft ligt vaak ook het antwoord op wat jij mensen te bieden hebt.”

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep scherp afbakent. Oud-cursist van de ICM Coachingsopleiding Joost van Beek, die zich inmiddels volledig heeft toegelegd op coachen en trainen, zegt daarover: “Er zijn ontzettend veel coaches. Je hebt daarom focus nodig. Ik kom oorspronkelijk uit de financiële sector. Ik heb er dan ook voor gekozen om me op financials te richten. Met deze positionering heb ik mijn coachees via mijn netwerk gevonden.” Ook docent Paul Fedder geeft als tip je specifiek te positioneren: “Ga voor een kleine doelgroep en zorg dat je bij die doelgroep bekend bent. Zorg er dus voor dat je een grote vis bent in een kleine vijver.”

Coachees vinden

Nadat je je doelgroep hebt bepaald en weet welke toegevoegde waarde jij als coach aan deze doelgroep kunt bieden is het tijd om deze positionering over de bühne te brengen. En hoe laat je mensen überhaupt weten dat je professioneel coach bent?

Docent Rinze Terluin laat met zijn bedrijfsnaam Loslaten bijvoorbeeld al zien met wat voor soort onderwerpen hij zich als coach bezighoudt. Op je website of in een brochure kun je natuurlijk nog veel meer van jezelf laten zien. Van Beek: “Ik laat in mijn mini-brochure zien over wat voor soort onderwerpen je me kunt benaderen, zoals conflicthantering en timemanagement. Maar ik laat vooral vanuit mijn hart zien wie ik ben als coach. Anders wordt het te methodisch, mensen moeten echt voor mij kiezen.”

Netwerken

Oud-cursist van de ICM Coachingsopleiding Bastiaan van Heusden heeft naast een website een Facebookpagina en maakt gebruik van Google Adwords: “Maar wat het meest oplevert is de mond-tot-mondreclame. Daarnaast heb ik me aangesloten bij een ZZP-collectief met andere coaches waar ik ook opdrachten uit haal.”

Gebruikmaken van je eigen netwerk werkt ook voor docent Marian de Ruijter het beste: “Ik heb me eerst gefocust op een website. Ik dacht: als ik een mooie website heb, stromen de mensen binnen. Maar in de praktijk komen er veel meer mensen via via bij me terecht, doordat ze over me hebben gehoord van vrienden of familie. Daarnaast is het ook een kwestie van gewoon vertellen. Ik vertel veel mensen wat ik doe zodat zoveel mogelijk mensen het weten.”

LinkedIn is een goed platform om contact te onderhouden met mensen die je hebt gecoacht en om nieuwe coachees te vinden. Tiggelaar: “Ik maak veel gebruik van mijn bestaande netwerk op LinkedIn. Ik zorg ervoor dat ik snel link met mensen die ik coach of ontmoet, zodat ik ze via dat medium kan blijven bereiken. Wat ik vervolgens probeer is om die mensen naar mijn site te krijgen. Op mijn site kun je vervolgens meer lezen over wie ik ben en wat ik doe, maar zie je bijvoorbeeld ook mijn agenda.”