Hoe blijf je in de learning zone?

Wanneer je al een paar jaar hetzelfde werk doet komen je prestaties op een stevig en steady niveau. De groeicurve van het begin stabiliseert zich en echt verbeteren gebeurt nog maar weinig.

Anders Ericsson deed in de jaren 90 al onderzoek naar topprestaties en volgens zijn theorie is de sleutel tot presteren: doelbewust oefenen. Wanneer we uit de eerste groeicurve zijn oefenen we vooral in onze comfortzone. Maar leren doe je pas als er iets moeilijks en nieuws wordt gevraagd, dan kom je in de ‘learning zone’. Dit kan ook doorschieten naar de ‘panic zone’. Dan wordt er iets gevraagd wat te ver van zowel je comfort- als je learning zone af ligt. Hoe zorg je ervoor dat je in de meest effectieve ‘learning zone’ komt om je prestatie te verbeteren?

Doelbewust oefenen

Als je weet op welk vlak je beter wilt presteren en je gemotiveerd bent om dit te leren dan kan doelbewust oefenen je helpen om een expert te worden.

Doelbewust oefenen voldoet aan een aantal kenmerken:

  • Het is een activiteit die specifiek is ontworpen om prestaties te verbeteren, vaak met hulp van een docent.
  • Het is uitdagend en vraagt mentaal veel van je; of de activiteit nu voornamelijk intellectueel (schaken), business gerelateerd, of fysiek zwaar is (sport).
  • Het kan vaak herhaald worden
  • Feedback over resultaten is continu beschikbaar

En daar komt het… Doelbewust oefenen is vaak niet leuk om te doen. Maar waarom zou je het dan toch doen?

Als je doelgericht oefent kun je een expert worden op alle gebieden! Zoek iets uit waar je enthousiast over bent en bereid bent om voor te strijden. Als je het doelgericht oefenen eenmaal onder de knie hebt laat je je minder gedisciplineerde concurrenten snel achter je.

Gedragsverandering

Doelbewust oefenen is waarschijnlijk iets wat je nog niet eerder hebt gedaan. Het kan lastig zijn zo’n gedragsverandering in gang te zetten, dus hoe kun je dat het beste doen?

1. Ontwerp samen met een trainer of coach oefeningen

Doelbewust oefenen is ontworpen om je beter te laten presteren. Een goede trainer/coach helpt je om datgene wat je wilt leren op te delen in kleine onderdelen, helpt je om van een andere kant naar je prestaties te kijken en zorgt ervoor dat je in de learning zone blijft. In sommige gebieden is het mogelijk om je eigen oefening vorm te geven. Maar zelfs de allerbeste zijn nog steeds gebaat bij een ‘leraar’. De leraar helpt je om in de learning zone te blijven, niet terug te vallen naar je comfort zone en een stapje terug te zetten als je in de panic zone komt.

2. Zorg dat de activiteit uitdagend is

Iets doen wat je al kunt is leuk maar kost weinig moeite waardoor je ook niks nieuws leert. Doelgericht oefenen is vaak frustrerend, je maakt fouten en soms lijkt het of je maar met kleine stapjes vooruit gaat. Je taak opknippen in kleine stappen en consequent blijven oefenen zodat je steeds ziet dat je vooruit blijft gaan is een hele uitdaging en vereist hard werken. Het is daarom belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent om je presteren te verbeteren.

3. Blijf herhalen en vraag herhaaldelijk om feedback

Constante feedback op datgene wat je oefent helpt je om elke keer dat je oefent te kijken naar wat een volgende keer anders kan. Hoewel het mogelijk is om jezelf steeds van feedback te voorzien helpt het om hier collega’s of een coach bij te betrekken.

Ericsson onderscheidt vier fases in een leerproces: de beginfase waarin je onder leiding van een leraar of trainer kennismaakt met een bepaalde activiteit, de oefenfase gevolgd door de feedbackfase, en als laatst een bijna fulltime commitment om je vaardigheid te verbeteren en uiteindelijk het topniveau te bereiken.