Het is Blue Monday: tijd voor wat positiviteit!

Het geld is op door de dure decembermaand, de goede voornemens blijken ook dit jaar weer niet realistisch en we moeten nog lang wachten voordat de zon weer gaat schijnen. Vandaag is het Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar.

Juist op deze dag kunnen we wel wat positiviteit gebruiken. Barbara Fredrickson doet al 30 jaar onderzoek naar het effect van positieve emoties en schreef het boek Positiviteit. Ontdek de kracht van positieve emoties. En daar kunnen we veel van leren!

Tien voorbeelden van positieve emoties

Bedenk eens welke emoties je kunt opnoemen. Het aantal maakt eigenlijk niet uit. Hoeveel van deze emoties zijn positief? Vaak kunnen we veel meer negatieve emoties opnoemen dan positieve. We komen niet veel verder dan blij of een afgeleide daarvan. Toch zijn er minimaal tien positieve emoties. Fredrickson beschrijft ze in haar boek:

  1. Vreugde voelt licht en helder. We ervaren het op meerdere momenten. Omdat alles bijvoorbeeld gaat zoals je van tevoren had gehoopt. Maar ook bij onverwachte momenten zoals een surpriseparty (voor de meesten van ons althans). Vreugde laat ons – soms letterlijk – een dansje doen.
  2. Dankbaarheid is een emotie die we vaak voelen in combinatie met iemand of iets. Het gevoel ontstaat als we iets waarderen dat onze kant op komt als een geschenk om te koesteren.
  3. Sereniteit is de meest ingehouden positieve emotie. We ervaren haar als we naar binnen keren. Van sereniteit wil je achterover leunen en alles in je opzuigen. Het is de ‘nagloei-emotie’.
  4. Belangstelling vraagt ons om actief op zoek te gaan naar iets wat we nog niet goed kennen maar waar we wel van ‘aan’ gaan. De intense trekkracht van belangstelling zet ons aan om te onderzoeken, nieuwe ideeën op te doen en te leren.
  5. Hoop geeft ons de kracht om door te gaan als het tegenzit. In hoop schuilt het geloof dat dingen kunnen veranderen. Het inspireert ons om plannen te maken voor een betere toekomst.
  6. Trots is een wat ongemakkelijke emotie. Want trots kan al snel worden verward met arrogantie. Toch kunnen we vaak trots zijn op onze prestaties. Zeker als ze ons en anderen ten goede komen.
  7. Plezier gaat over onbezorgd lachen. Vaak is er een verrassingselement aanwezig. Plezier is het krachtigst als het met anderen plaatsvindt.
  8. Inspiratie doet je hart opwarmen. We ervaren het als we oprecht geraakt zijn en het sleept ons mee als we iets buitengewoons zien.
  9. Ontzag is nauw verwant aan inspiratie. Het doet zich bijvoorbeeld voor als we geconfronteerd worden met iets verpletterends moois of goeds. Je voelt je onderdeel van een groter geheel en vaak positief nederig.
  10. Liefde is de emotie die alle voorgaande emoties omvat. Het gaat hierbij om liefde voor onszelf en voor anderen.

Hoe we meer positieve emoties kunnen ervaren

Fredrickson schrijft dat wanneer we drie keer zoveel positieve als negatieve emoties ervaren we ‘open gaan’ en reserves opbouwen voor de momenten dat het eens tegenzit. Ze geeft ons ook handvatten hoe we meer positieve emoties kunnen ervaren. Ik deel er hier drie:

  1. Maak een ritueel van dankbaarheid – Schrijf iedere dag op waar je dankbaar voor ben. Het is een hele eenvoudige maar zeer effectieve manier om gelukkiger te worden. Ernst-Jan Pfauth schreef een boek over dankbaarheid. In het Dankboek beschrijft hij hoe dankbaarheid werkt.
  2. Zoek de natuur op – We brengen gemiddeld 93% van onze tijd binnen door, terwijl we weten dat buiten zijn een goede invloed op ons heeft. Dus weer of geen weer, schoenen aan en gaan. Je zult merken dat het werkt.
  3. Gebruik je sterke kanten – Aristoteles zei al dat mensen gelukkig worden als ze hun potentie kunnen verwezenlijken. Ieder mens heeft sterke kanten. Sommige weten het alleen nog niet. Je kunt hier een gratis wetenschappelijk onderbouwde test doen. Als je vervolgens je sterke kanten weet, is het van belang ze zoveel mogelijk in te zetten.

Meer in Persoonlijke groei