Flipping the classroom: zo leer je effectiever

Kent u de term Flipping the Classroom al? Het wordt als volgt gedefinieerd: “In de ‘Omgedraaide Klas’ wordt de klassikale instructie omgewisseld met het individuele huiswerk. De klassikale instructie wordt online aangeboden en doet de leerling thuis. Het ‘huiswerk’ wordt gezamenlijk in de klas gemaakt. Hierdoor wordt de lestijd efficiënter gebruikt”. Dit model blijkt niet alleen in het reguliere onderwijs vruchten af te werpen, maar ook in het volwassenonderwijs.

Blended learning

In menig open en incompany bedrijfstraining gebruikt ICM nu de methodiek van ‘blended learning’ (het gebruik van ICT in trainingen). Het huiswerk bestaat uit korte films van de theorie die de cursist voor en/of tussen de trainingsbijeenkomsten bekijkt, waardoor er in de training minder tijd besteed hoeft te worden aan doceren en er meer tijd is voor implementatie van de stof door discussies en oefeningen.

Eigenlijk lenen bedrijfsopleidingen zich bij uitstek voor deze wijze van leren. Deelnemers komen niet blanco binnen, sterker nog, zij hebben veel (werk-)ervaring. Daarnaast komen ze met een bepaalde vraag of doel naar de training die is gerelateerd aan hun praktijk. Deze vragen of doelen zien ze graag beantwoord.

Door de instructies buiten de training te doen kunnen cursisten zelf bepalen wanneer en hoeveel tijd zij eraan besteden. Bovendien kan de theorie op elk moment (en op elke plek) nogmaals worden bekeken. De deelnemers komen op deze manier alsnog ‘gelijk’ binnen. Ze hebben namelijk dezelfde modellen gezien en gehoord, terwijl tegelijkertijd eigen ervaringen meer kans krijgen. Tijdens het bekijken van de video’s vindt er al een vertaalslag plaats: “Hoe doen wij dit eigenlijk? Wat kan ik met deze theorie in mijn werk?”. De tweede slag wordt geslagen tijdens de bijeenkomst wanneer er groepjes worden samengesteld om een eigen situatie te bespreken of te oefenen. Doordat er al eerder over is nagedacht heb je zo’n situatie sneller paraat.

Doordat je je laptop en/of telefoon meeneemt kun je tijdens de cursus de juiste informatie erbij halen, zowel de informatie van de eigen organisatie als de theoriefilms van ICM. Dit is een voordeel van BYOD (bring your own device) bij blended learning.

Leren = werken & werken = leren

Trainingen worden op deze wijze steeds interactiever en in werkvormen zit meer variatie. Leren en werken lopen meer in elkaar over. Situaties op het werk worden buiten hun context gedeeld, wat zowel de inbrenger helpt om de gedachten te ordenen, als de andere groepsdeelnemers stof tot nadenken geeft. De ICM-films kunnen ook gedeeld en besproken worden met een collega of leidinggevende, wat wellicht weer input geeft voor een effectievere werkaanpak.

Kortom: leren is nog nooit zo gevarieerd en toepasbaar geweest!