Feedback: wat is de definitie?

Wat is feedback?

Feedback is terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties. Dit is waardevol om te ontvangen als je jezelf of je product wilt verbeteren. Feedback kun je positief of opbouwend formuleren. Positieve feedback helpt om bestaand gedrag te bekrachtigen of te bestendigen, opbouwende feedback helpt om gedrag te veranderen.

Hoe geef je feedback?

De manier waarop je feedback geeft is van groot belang. Wanneer je feedback verkeerd overbrengt, kan dit juist averechts werken. Bijvoorbeeld als je het onduidelijk formuleert, niet op details ingaat en geen alternatieve werkwijzen suggereert.

Je houding, manier van spreken en woordkeuze zijn erg belangrijk. Formuleer je feedback vanuit jezelf: ‘ik zie dat…’, ‘ik voel me daarbij…’. En bespreek met vragen of verzoeken hoe de ander dat kan verbeteren: ‘ik stel voor dat je vanaf nu…’, ‘hoe denk jij hierover?’. Richt je hierbij op het gedrag van de ander en niet op de persoon zelf.

Hoe ontvang je feedback?

Luister naar wat de ander zegt en vraag eventueel om specifieke voorbeelden. Schiet niet in de verdediging maar probeer objectief naar je eigen prestaties en gedrag te kijken. Blijkbaar is er ruimte voor verbetering dus negeer de feedback niet, doe er wat mee!

Meer lezen?

Klik hier voor alle informatie over feedback.

Direct aan de slag?

Bekijk onze tweedaagse training Feedback geven en ontvangen. Je leert feedback formuleren en omgaan met emoties en je krijgt inzicht in je eigen en andermans gedrag.