Cursist Middle Management voor Zorg en Welzijn: “Ook de ervaringen van mijn medestudenten hebben me veel gebracht”

In de opleiding Middle Management voor Zorg en Welzijn duiken deelnemers in belangrijke vragen die op middle managementniveau in de zorg aan de orde komen. Bijvoorbeeld: hoe organiseer je bedrijfsprocessen? Hoe motiveer je medewerkers? En hoe leid je zorgteams naar de gewenste resultaten? Ester Kraak is ZZP’er in de zorg en wordt in organisaties ingezet als kwartiermaker. Ze rondde de opleiding in de zomer van 2020 af en blikt in dit artikel terug op wat ze heeft geleerd.

Waarom besloot je de opleiding Middle Management voor Zorg en Welzijn bij ICM te volgen?

“Ik ben een ZZP’er in de zorg en eigenlijk niet de doorsnee cursist voor deze opleiding. Ik ben immers geen manager. De reden dat ik besloot deze opleiding te volgen was dat ik in een organisatie was gevraagd om een woonhuis voor 28 mensen met dementie op te zetten. Ik zou dan op managementniveau komen te werken en ik schatte in dat de opleiding me zou helpen goed beslagen ten ijs te komen als het zover was. Daarnaast wilde ik mezelf gewoon verder ontwikkelen. Ik heb mbo-niveau 4 afgerond, maar mijn huidige werkzaamheden zijn op hbo-niveau. Ik wilde actie ondernemen en een passende opleiding volgen.”

Wat maakte dat je voor ICM koos?

“Ik heb een roerige tijd qua studies achter de rug waarin ik vaak te horen heb gekregen dat ik het niet kon. Dat heeft ook te maken met dat ik taaltechnisch niet zo sterk ben. Dat in combinatie met dat ik een jong gezin heb, maakt dat een langdurige opleiding aan een hogeschool niet bij me past. Bij ICM kon ik deze opleiding in 9 maanden doen én – in tegenstelling tot sommige andere opleidingen – waren er met regelmaat klassikale bijeenkomsten, terugkoppeling en structuur. Dat waren voor mij de redenen om voor ICM te kiezen.”

Was de opleiding wat je ervan had verwacht?

“Ik heb bewust voor deze opleiding gekozen omdat hij het best aansloot bij wat ik wilde. Middle management is zo breed en veel onderwerpen kwamen aan bod. Ik ben me van veel dingen nu veel meer bewust. Wel liep ik er in de opleiding soms tegenaan dat ik niet op een managementfunctie zat. De organisatie waarin ik werk is heel plat en de teams zijn zelfsturend. Er zijn dus geen echte managementfuncties. Hierover ben ik in gesprek gegaan met de trainer, Maud Litjens. Zat ik op mijn plek? Kon ik via de opleiding toch groeien binnen mijn huidige werkzaamheden? Ze gaf me vertrouwen en samen gingen we de uitdaging aan. Dat vind ik bij ICM heel mooi: ze kijken naar je kwaliteiten en mogelijkheden binnen de organisatie. Ik wist dat ik er harder aan moest trekken, maar dat was voor mij de trigger om er wel vol voor te gaan. Uiteindelijk heb ik alles meegedaan met de rest van de groep, inclusief de eindopdrachten. Het schrijven is voor mij wel hogere wiskunde, maar wederom begeleidde Maud me hier heel fijn in en liet ze voorbeelden zien waaraan ik me kon optrekken.”

Aan welk onderdeel van de opleiding heb je het meest gehad?

“De ervaringen en verhalen van de medestudenten hebben me veel gebracht. Ik kon me optrekken aan de anderen en er was een hele veilige sfeer. Doordat we allemaal werkzaam zijn in de zorg- en welzijnstak was er gewoon een hele goede klik en verhouding. Zo was er iemand uit het gevangeniswezen, iemand anders die ook in de ouderenzorg werkt en iemand die triage doet bij het ziekenhuis. Super interessant! We hebben veel mooie momenten samen gedeeld.”

“Wat er voor mij qua onderwerpen echt uitsprong was het leren coachen. Daar heb ik me wel in verdiept en veel mee gedaan. Het leren terug- en doorvragen, meningen en aannames achterwege laten en neutraal blijven in gesprekken: ik heb veel aan Mauds tips gehad. Het fijne was ook dat ze veel boekentips, tools en voorbeelden gaf. Ook voor andere onderwerpen waar we soms door de tijd niet te diep op konden ingaan, zoals time management. De een vindt een bepaald onderwerp fantastisch, de ander gelooft het wel. Maar bij interesse waren er altijd veel mogelijkheden om je er verder in te verdiepen.”

Hoe kijk je nu terug op de opleiding?

“Dit was echt een feestje. Ik heb zoveel kennis opgeslurpt en ik vind Maud echt een fantastisch mens. Ook omdat ze me gewoon vertrouwen gaf, dat was voor mij erg belangrijk. Ze kijkt niet naar de onmogelijkheden maar naar de mogelijkheden: hoe kunnen we het samen zo aanpassen dat het wel lukt? Om hulp vragen is voor mij een dingetje. Daar heeft Maud mij nu wel mee geholpen.”

Wat is er in jouw praktijk veranderd sinds jij de opleiding hebt gevolgd?

“Tegen het einde van de opleiding besloot ik om persoonlijke redenen toch af te zien van het opzetten van een huis voor mensen met dementie. Hoe dan ook ben ik heel blij dat ik de opleiding heb gevolgd. Ik heb alles meegenomen in mijn rugzak en praat nu wel op managementniveau mee over bepaalde zaken. We zijn een hele jonge organisatie die slechts tien jaar bestaat. We zijn heel klein begonnen en groeien nu ineens. Ik ontferm me nu bijvoorbeeld over hoe ik als praktijkbegeleider stagiairs plaats. Hoe zet je mensen in hun kracht op een bepaalde plek? De coachvaardigheden die ik in de opleiding heb opgedaan kan ik hier heel goed voor inzetten. Dit blijkt heel erg goed bij mij te passen!”

Lees hier meer over deze opleiding. Ben je benieuwd welke opleiding het beste aansluit bij jouw leerdoelen? Onze studieadviseurs denken graag met je mee. Bel naar 030 – 29 19 888 voor vrijblijvend studieadvies.