Cursist De Startende Manager: “Sommige modellen gebruik ik nog elke dag”

Begin 2021 begon Mark van Wanrooy aan zijn nieuwe functie als teammanager. Het was ruim 20 jaar geleden dat hij leiding had gegeven, dus zijn kennis moest worden opgefrist, vond hij. Hij zocht theoretische ondersteuning met een praktische inslag, en kreeg van zijn leidinggevende de tip om bij ICM een opleiding te gaan volgen. Uiteindelijk volgde hij De Startende Manager en in dit artikel deelt hij zijn ervaringen.

Wat is je professionele achtergrond?

“Vroeger gaf ik in de olie- en benzinewereld leiding aan een salesteam. Een tijd geleden heb ik de overstap gemaakt naar een mensontwikkelbedrijf, omdat ik werk dat om mensen draait een stuk interessanter vind. We werken hier voor mensen met een bijstandsuitkering en/of een arbeidsbeperking. We voeren voor drie gemeentes de Participatiewet en Wet Sociale Werkvoorziening uit. Ik geef leiding aan een groep mensen die door ons extern gedetacheerd is. Dit kunnen mensen met een arbeidsbeperking zijn of mensen die een bijstandsuitkering hebben en weer aan het werk willen.”

Waarom ben je zo enthousiast over dit vak?

“Wat ik leuk vind in deze functie is dat ik medewerkers kan begeleiden, kan helpen groeien en kan helpen zich te ontwikkelen in hun rol. Het mooiste vind ik als iemand een carrièrestap kan maken, in de organisatie of misschien zelfs wel daarbuiten. Daarnaast vind ik het een uitdaging om van niets iets te maken. Dat probeer ik te doen door aan de ene kant alles praktisch in te steken door bijvoorbeeld een werkproces te maken, en aan de andere kant de verbinding te zoeken (in- en extern), te boeien en te binden. Het menselijk contact met de medewerkers vind ik enorm belangrijk. Niet vanuit een hiërarchische inslag, maar vanuit oprechte belangstelling.”

Was de opleiding wat je ervan had verwacht?

Ja, eigenlijk zelfs meer dan dat. De modellen die we gebruikten waren niet allemaal nieuw voor me maar omdat het zo lang geleden was dat ik ermee te maken had gehad was het fijn mijn kennis erover op te frissen. Ik vond het leuk om te merken dat ik op een gegeven moment voorkeur kreeg voor bepaalde modellen, zoals de Roos van Leary. Ik gebruik sommige modellen nog elke dag en heb zelfs het een en ander uitgeprint en opgehangen op kantoor. Ik neem mensen uit mijn team fysiek mee naar het bord waar ze hangen, zodat ik ze duidelijk kan uitleggen wat we aan het doen zijn. Zo deed de trainer, Don, dat tijdens de bijeenkomsten ook.

Neem nu bijvoorbeeld de Roos van Leary, hier kun je menselijk gedrag goed in kwijt. Mensen kunnen aan de hand van dit model goed inschatten of ze wel of niet effectief naar een oplossing voor een casus aan het toewerken zijn.

Complimenten voor onze docent Don Willigenburg, die elke les begon met de vraag hoe de stof van vorige les gevallen was, wat er goed en minder goed ging en waar wij tegenaan liepen, om dat vervolgens te koppelen aan de lesstof. Er was zodoende veel ruimte voor onze eigen casuïstiek. Don kon ons heel goed persoonlijk helpen, en dat deed hij door ons zelf bij oplossingen te brengen in plaats van door dingen voor te kauwen.”

Wat is je het meest bijgebleven aan de opleiding?

“Hoe Don met een paar vragen tot de kern van een probleem komt. Alle cursisten hebben casussen ingebracht van zaken waar ze in vastgelopen zijn. Don zette ons aan het denken wat onze rol hierin was, wat we bereikten met de huidige aanpak, hoe we de informatie van andere betrokkenen konden inzetten en hoe we vervolgens te werk konden gaan. Dat is voor mij en mijn medestudenten heel belangrijk geweest. En de lunch natuurlijk, die was buitenproportioneel goed, haha!

Nog een laatste dingetje: Don confronteert continu. Wat is jouw rol? Heb je jezelf al eens in die modellen gezet? Waar sta je? Doe je de juiste dingen? Dat heeft enorm geholpen met het oplossen van de casussen. Je wordt namelijk zelf aan het denken gezet en je leert dus zelf oplossingen te vinden. Natuurlijk heb je een theoretisch kader, maar zo maakte Don het heel praktisch.

Theorie vind ik altijd snel saai worden, maar op deze manier bleef het boeiend en heb ik erg veel geleerd. Van medecursisten hoor ik dezelfde geluiden.”

Merk je veranderingen sinds je de opleiding hebt gevolgd?

“Ja! Ik heb meerdere mensen om feedback gevraagd. Thuis merkten ze dat ik sinds de opleiding bepaalde zaken in het dagelijks leven anders aanpak. Waar ik eerder misschien tot onenigheden was gekomen met mijn partner, kijk ik nu in bepaalde situaties veel meer naar mijn eigen gedrag. Wanneer ik mijn woorden anders kies, worden gesprek veel vruchtbaarder. Ook zakelijk pakt dit goed uit.

Ik ben ook geduldiger worden: eerst goed luisteren en langer wachten met reageren. Zelf ben ik een beetje ongeduldig van aard, wat ook betekent dat ik snel interrumpeer. Dat doe ik nu veel minder. Eerder had ik bijvoorbeeld direct duizend oplossingen als mensen een probleem hadden. Daar was ik vaak te snel mee. De theorie heeft me geholpen dit langer voor mezelf te houden en de oplossingen meer door anderen naar voren te laten brengen. Het geeft mezelf en anderen meer zelfvertrouwen.

Verder ben ik minder bang om fouten te maken omdat ik ervaren heb dat ik veel leer van fouten. Dit alles geldt zowel voor zakelijke situaties als voor mijn privéleven.”

Wil je zelf nog iets kwijt?

“Ik heb enorm veel aan de opleiding gehad. Heel veel complimenten aan ICM en aan Don Willigenburg. Hoe Don invulling gaf aan de stof was bijzonder goed en paste precies bij mijn behoefte en de behoefte van de groep. Door corona hebben we een deel van de bijeenkomsten online gevolgd, wat ook erg goed ging en veel fijner was dan ik dacht. Dit kwam voor een groot deel ook door Don, die goed vroeg waar de groep behoefte aan had. Elk uur vijf minuten pauze bijvoorbeeld, wat precies genoeg was. Daarnaast werkte het onderverdelen van groepjes in breakout rooms ook erg goed. Ik ben positief verrast!”

Benieuwd geworden naar de opleiding? Bekijk meer informatie over De Startende Manager.