Schrijf door de ogen van je lezer!

Zakelijk schrijven is schrijven met een doel. Je wilt klanten overtuigen en aanzetten tot de koop van jouw product of dienst. Dus gaat zo’n tekst vooral over de klant en over wat hij wil, zou je denken. De praktijk is helaas anders. De meeste zakelijke teksten gaan over de afzender: het bedrijf. Over wie ze zijn, over hun producten, vestigingen, werkwijze, missie en vooral over hoe geweldig en uniek ze zijn.  Oftewel, veel ‘bla bla’ gericht op zenden, in plaats van op ontvangen en communiceren.

Lezer leest maar 7 seconden

Dat zakelijke teksten als gevolg hiervan, niet of nauwelijks worden gelezen, is voor mij geen verrassing. Of  ze nu van Ziggo, Nuon of van de belastingdienst zijn. Als ik al zakelijke brieven of mails open, haak ik na vijf, zes seconden steevast af. Het is saai geschreven en er staat niets in over mij en voor mij. Terwijl dat toch de insteek zou moeten zijn van de afzender, die wil aan mij verdienen, toch? Daarom investeert de schrijver gemiddeld zo’n 2,5 uur aan zijn tekst. Dit blijkt uit onderzoek. Weet u hoe lang wij als lezer deze tekst vervolgens tot ons nemen? Slechts zeven seconden!!

Ken je doelgroep

Dat zakelijke teksten slecht gelezen en nauwelijks gewaardeerd worden, heeft vooral te maken met de manier van schrijven: wij schrijven vanuit ons eigen perspectief en niet door de ogen van de lezer. Waarom? Ik vermoed dat we niet goed weten wie onze doelgroep is en wat zij van ons willen, waar ze behoefte aan hebben. En om dan … een doelgroepgerichte tekst te produceren, dat is lastig. En dus gaan we … zenden. Over en vanuit onszelf.

Doelgericht schrijven

Is schrijven vanuit de lezer moeilijk? Nee. Denk eens na over hoe u iemand overtuigt in de praktijk. Als mijn vrouw ’s middags thuiskomt na een dag hard werken en ik vanavond met haar naar de film wil, dan ga ik haar toch niet vermoeien met te vertellen over hoe grappig en lief ik ben? Nee, ik probeer haar dan te verleiden door een beeld te schetsen van iemand die weliswaar moe is, maar na de film zin krijgt in van alles en nog wat. En natuurlijk passen daar fraaie, toegankelijke zinnen bij en concrete, doelgerichte woorden. Zolang deze woorden en zinnen maar gericht zijn op haar en op haar gevoel. En niet op mij!

Ik zou zeggen… aan de gang. En heeft u ondersteuning nodig? Schrijf u in voor de training Commercieel en creatief schrijven van ICM.