Ben jij een leider? IT verandert en jij vormt mee

Binnen de IT gaat het niet langer over het draaiende houden van IT-systemen. Het gaat om het laten presteren van organisaties door samen te werken met de business en het leveren van services. Ben jij daar als IT-manager klaar voor? Ik geef je zes mindsets waarmee je dat wordt.

De wereld van IT-leiderschap is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. In het nieuwe landschap behoren IT-managers exceptionele leiders te zijn die samenwerken met cliënten, affiniteit te hebben met de business en financiële vraagstukken, en in staat zijn om projecten op te zetten die aantoonbare toegevoegde waarde bieden.

Dit doe je niet zomaar. Er zijn uitdagingen die je als confronterend en bedreigend kunt zien. Tegelijkertijd zijn het ook spannende en inspirerende tijden. Daarom geef ik je zes mindsets waarmee ook jij zo’n exceptionele leider kunt worden.

Mindset 1: Neem anderen mee in jouw visie

Effectief leiderschap wordt mede bepaald door jouw vaardigheid een visie neer te zetten die jouw team begrijpt en die hen laat zien hoe je jouw doelstellingen wenst te bereiken. Je inspireert zo je IT-team en kweekt enthousiasme.

Je zult een strategie moeten ontwikkelen op basis van heldere, ingekaderde prioriteiten die gericht zijn op wat belangrijk is voor je klanten. Alle projecten en verzoeken moeten worden bekeken vanuit de algehele business-strategie.

De gehele IT-organisatie moet streven naar een set prioriteiten, allemaal gefocust op wat belangrijk is voor de business. Vermijd de valkuil waarbij je ieder onderdeel van IT laat werken met een individuele prioriteitenlijst, wat uiteindelijk zal leiden tot conflicten.

Het is cruciaal dat je als IT-leider uit je schulp kruipt en regelmatig met je klanten spreekt. Duik in de community.

Mindset 2: Wees proactief

Je kunt geen leider zijn als je een passieve houding aanneemt. De fundamenten van leiderschap zijn verantwoordelijkheid en accountability. Leiders wijzen niet met beschuldigende vingers en kiezen zeker niet voor de gemakkelijke uitweg. Leiders ondernemen proactieve acties en bouwen aan de toekomst.

Betrap je jezelf erop dat je achterover hangt en eigenlijk wel blij bent met de status quo? Of ben jij iemand de altijd streeft naar hogere standaarden en beter presteren?

Mindset 3: Duik niet te diep in tactische issues

Misschien heb je voor de IT-branche gekozen omdat je graag technische problemen oplost en houdt van het werken met technologie. Helaas is dat niet langer je rol. Je rol is het bedenken van strategieën voor de toekomst. Je team is er voor het oplossen van de tactische problemen op korte termijn.

Als je voelt dat je weinig tijd hebt om aan mensen, strategie en relaties te besteden dan is dat een indicatie dat je niet met een effectief team werkt. Het betekent ook dat er geen effectieve omgeving is waarin teamleden weten wat er van hen verwacht wordt en aan te spreken zijn op hun eigen presteren.

Mindset 4: Durf kritiek te uiten

Als er binnen de organisatie iets is wat niet goed gaat, zeg dat dan ook. Veel mensen houden niet van conflicten en proberen deze te vermijden. Maar conflicten zijn soms nodig.

Als je er goed mee omgaat, kan een conflict positief werken. Het kan een constructief proces zijn dat leidt tot innovatie en oplossingen die anders niet tot stand zouden komen. Dit vereist wel dat je het niet persoonlijk neemt en om kunt gaan met emoties.

Anderzijds zul je jezelf bewust moeten zijn van je eigen capaciteiten en tekortkomingen. Zodra je weet wat je zwakke punten zijn, kun je hieraan werken of mensen aanstellen die je dit uit handen nemen.

Mindset 5: Bereid je voor op verandering en omarm dit

Als je tegen verandering vecht, dit afwijst of het compleet negeert, kan dit resulteren in een negatieve impact op je team, organisatie en carrière. IT verandert nou eenmaal snel. Sterker nog, verandering is de enige constante factor.

Verandering kan op vele manieren zichtbaar worden: in technologie, bedrijfscultuur, de koers van het bedrijf, de koers van de branche, geografisch landschap, wet- en regelgeving en securitybedreigingen. Onafhankelijk van de aard van de verandering moet je de vaardigheden hebben om ervan bewust te zijn, het te kunnen analyseren en erop te acteren.

Mindset 6: Kunnen omgaan met complexiteit

Het succes van een IT-manager hangt mede af van zijn relaties met klanten, collega’s en eindgebruikers. Hij moet in staat zijn binnen deze relaties te anticiperen, begrip te tonen, te respecteren en ermee te kunnen werken, ook al gaat dit gepaard met veel complexiteit.

Wil je weten wat de toekomst gaat brengen, dan zul je regelmatig interactie met deze actoren moeten hebben en moeten werken aan de relatie.

Een relatiestrategie kan hierbij goed helpen. Stel vast welke vijf of zes mensen belangrijk zijn om goede relaties mee te onderhouden. Zodra je deze relaties hebt opgebouwd, maak je een nieuw lijstje. Blijf dit vervolgens volhouden.

 

Robin van Dorrestein
Docent ICM Opleidingen en trainingen