7 Tips: haal meer uit je training!

Volg jij binnenkort een training en wil je daar het maximale uithalen? Ik geef je graag mijn 7 tips.

Tip 1 – Activeer je voorkennis

Je brein associeert continu en zoekt patronen. Als je voor een trainingsdag nadenkt over wat je al weet en kunt, dan activeer je jouw voorkennis. Nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden sluit je makkelijker aan op bestaande. Hierdoor onthoud je nieuwe kennis sneller en profiteer je hier eerder van.

Tip 2 – Wees nieuwsgierig

Het helpt als je nieuwsgierig bent naar nieuwe inzichten, verdieping van kennis en uitbreiding van vaardigheden. Vanuit de evolutie heeft het ons altijd geholpen op zoek te zijn naar nieuwe, zinvolle dingen.

Tip 3 – Zorg dat je fit bent

Ga voor de training op tijd naar bed. Als je te weinig slaapt, maak je meer ghreline aan. Dat is een stofje dat je hongerig maakt. Dat komt de leerprestatie niet ten goede. Op tijd eten is ook aan te raden. En hoe verleidelijk de gevulde koeken en chocolaatjes ook zijn … niet doen.

Goed slapen na de training is ook echt een aanrader: je brein verwerkt ‘s nachts extra goed alle nieuwe informatie. Vergelijk het maar met het defragmenteren van je computer.

Tijdens je training heb je ongetwijfeld ook een pauze. Profiteer daarvan en ga naar buiten! Beweging zorgt voor endorfine, wat je vrolijker maakt. Ook zorgt beweging voor een betere doorbloeding van je hersenen, waardoor je makkelijker leert.

Tip 4 – Maak het een beetje spannend

De meeste mensen vinden het best spannend om iets nieuws te leren. Geldt dat ook voor jou? Fijn! Dat helpt je namelijk om meer uit je training te halen. Een beetje stress maakt je alert. Hierdoor vang je meer signalen op uit je omgeving. Uitdaging houd je bij de les.

Tip 5 – Leer van anderen

Jouw brein bevat spiegelneuronen. Dit zijn hersencellen die afvuren als ze andere mensen iets zien doen. Dat bekent dat jij prima kunt leren van kijken en luisteren naar anderen. Zeker als je daarna visualiseert dat jij dezelfde handelingen uitvoert of hetzelfde zegt. Want ook dan zijn je spiegelneuronen aan het werk. Neemt niet weg dat zelf doen nog altijd zeer nuttig is. Maar stel dat je zoveel stress krijgt van bijvoorbeeld een rollenspel dat je niet meer kunt leren… Sla dan een keertje over en leer van anderen.

Tip 6 – Zorg voor herhaling

Na je trainingssessie is het belangrijk dat je het geleerde herhaalt. Doe dat in de zes weken na de training een paar keer. Je versterkt zo de aangelegde paden in je brein en je profiteert op lange termijn van je nieuwe kennis en vaardigheden. Herhalen kan op meerdere manieren; de stof herhalen en toepassen in de praktijk of een samenvatting maken (in een mindmap!). Daarnaast helpt het om anderen te vertellen wat je hebt geleerd.. Met deze ‘practical retrieval’ versterk je je neurale paden. Handig voor jou en interessant voor de ander!

Tip 7 – Haal complimenten op

Mijn laatste tip gaat over complimenten. Als je een compliment krijgt, komt dopamine vrij. Dit stofje maakt je blij én heeft een positieve invloed op cognitieve taken. Kortom: je leert er beter door. Begin zelf met het uitdelen van complimenten (wel gemeend natuurlijk!) en met een beetje geluk krijg je ze ook terug. En anders kun je zelf ook trots zijn op jezelf en jezelf complimenteren voor je harde werk!

Veel plezier!

Ik hoop dat je je met mijn tips maximaal voorbereidt op je training en er het maximale uithaalt. Heb je dit artikel gelezen en geef je zelf ook training of les? Dan kun je de tips natuurlijk verwerken in een breinvriendelijk programma.

Veel plezier alvast!

Meer in Persoonlijke groei