5 vragen die je aan het denken zetten over leren: wanneer zet jij de volgende stap?

Wanneer komt een training of inzicht op het juiste moment? Wat is de trigger voor een bepaald inzicht? En wie maakt, bedoeld of onbedoeld, de opmerking die je aan het denken zet? Misschien doet ICM trainer Marline Tjeenk Willink dat wel met onderstaande vragen!

Vraag 1: Heb je behoefte aan nieuwe inzichten?

Het heerlijke van open inschrijftrainingen is dat je hier veelal met een vraag kunt binnenkomen. Je loopt tegen een probleem aan en wil graag een oplossing. De trainer biedt je verschillende invalshoeken of modellen en de mogelijkheid om te oefenen. Medecursisten bieden herkenning, want zij worstelen vaak met dezelfde problemen. Ze stellen ook vragen vanuit hun eigen referentiekader dat weer tot nadenken aanzet. En zij kunnen tips geven die werken in jouw situatie. Ooit kwam ik de mooie opmerking tegen: “Jammer dat mensen geen problemen kunnen ruilen. Iedereen weet namelijk hoe hij die van een ander moet oplossen” (@Omdenken). In zo’n training staan mensen open voor leerervaringen. Maar ook dan nog blijft het lastig om werkelijk iets te veranderen eenmaal terug op de werkplek!

Vraag 2: Hoe borg je het geleerde?

Wat maakt dat je werkelijk iets gaat veranderen in je eigen situatie, in je eigen gedrag en daarmee in je eigen systeem? Én het systeem met degenen om je heen? Je kunt een trucje leren en een modelletje uitproberen maar het gaat pas werken als je erin gelooft. Als je ervan overtuigd bent dat het echt werkt en je het ook waard vindt om iets te veranderen. Zodanig dat je ook anderen in je omgeving daarin wilt meenemen en jouw nieuwe inzichten met hen wil delen. Dan kom je een laag dieper. De lagen van overtuigingen en opvattingen en van waarden en normen. De ijsbergtheorie van McClelland laat dit goed zien.

Vraag 3: Kun je ook leren zonder training?

Kun je een ‘nieuw inzicht’ ook gewoon voelen of ineens gaan zien? Ja, dat kan. Daarvoor heb je niet per se modellen nodig, ook al helpen die wel om inzichten beter te begrijpen. Het is een kwestie van je blikveld durven te verruimen én de weerstand die je daarbij voelt te accepteren, proberen te begrijpen en te analyseren. Wanneer je weerstand voelt, is er een kans om iets nieuws te leren. Er wordt iets geraakt. Dan ga je vanuit je comfortzone naar je learning zone.

Vraag 4: Wat is de rol van weerstand bij leren?

Weerstand bij jezelf kun je voelen. Je voelt dat je keel dichtgeknepen wordt of je krijgt het ineens heel warm. Dan geeft je lichaam aan dat je waakzaam moet zijn en is het gevolg vaak iets uit het rijtje van ‘verstarren, vechten of vluchten’. Aan deze primaire reacties toegeven is logisch als er een leeuw voor je neus staat, maar meestal is dat niet zo. Wat doe je dan met dat gevoel? Je kunt accepteren dat het er is en je vervolgens afvragen waar het vandaan komt, waardoor je nieuwe inzichten krijgt over jezelf. De inzichten die je dan opdoet, laten je anders naar de wereld kijken.

Vraag 5: Wanneer maak jij de sprong in het diepe?

Wat heb je ervoor nodig om iets nieuws te leren? Een aloud gezegde luidt: “Verandering van spijs doet eten”. Dus zoek de verandering door te gaan reizen, door iets nieuws te doen, door een uitdaging aan te gaan of een interessante training te volgen! Let vervolgens op wanneer je weerstand ervaart bij jezelf en vraag je dan af welke nieuwe inzichten je dat oplevert.