5 tips om minder hectisch te werk te gaan

Lijkt jouw werk soms ook op een gekkenhuis? Je bedrijf moet groeien, processen moeten beter en we hebben hoge verwachtingen van elkaar. Maar ondertussen is doorwerken best lastig door allerlei fysieke en virtuele afleidingen. We krijgen stress, het werk komt niet af binnen de verwachte tijd en voordat je het weet klap je ook ’s avonds of in het weekend je laptop nog even open. Onbedoeld sijpelt je stress door naar collega’s, de klant, je familie en vrienden…

Jason Fried en David Heinemeier Hansson beschrijven in het boek ‘Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk’ hoe het anders kan. Want chaos hoeft en hoort niet de natuurlijke stand van zaken te zijn. Onderstaande tips komen uit dit boek:

Tip 1: Stop met vergelijken

We worden gedreven door vergelijkingen. Dat geldt zowel voor bedrijven (wie zijn onze concurrenten? En wat doen ze?) als voor individuen (wat doen anderen? Wat zegt dit over mij?). Een quote van Mark Twain luidt: ‘Vergelijking vermoordt je plezier’. Daar zijn de auteurs van het boek ‘Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk’ het roerend mee eens. Zij runnen het softwarebedrijf Basecamp en stellen: wat anderen doen houdt geen verband met wat wij kunnen doen, willen doen of kiezen te doen. Er is geen jacht of haas om achteraan te rennen. Alleen maar diepe voldoening over dat we ons allerbeste werk verrichten. En dát zie je terug in de blijheid van medewerkers en klanten.

Dus, wat wil je liever doen? Een denkbeeldige wedstrijd winnen met wie of wat dan ook? Of niet aan je concurrenten denken en simpelweg jouw allerbeste werk verzetten?

Tip 2: Stop met continu doelen najagen

Het is controversieel, maar bij Basecamp doen ze niet aan doelen stellen. Ja, natuurlijk zijn ze wel geïnteresseerd in het vergroten van de winst en de omzet, effectiever zijn en hun producten gemakkelijker, sneller en nuttiger maken. Maar non-stop doelen najagen is volgens hen daarvoor niet het juiste middel.

Want, zo stellen ze, verzonnen cijfers zorgen voor onnodige stress. Net zo lang tot ze ofwel gerealiseerd zijn of zijn losgelaten. En als dat dan is gebeurd, word je geacht nieuwe targets te kiezen en van voren af aan te beginnen met stressen. Oók kan het nastreven van doelen ervoor zorgen dat normen en waarden, eerlijkheid en integriteit in het geding komen, omdat men koste wat het kost die nepcijfers wil halen.

Het alternatief van doelen stellen is volgens de auteurs gewoon iedere dag keihard je best doen.

Tip 3: Je hoeft de wereld niet te veranderen

In het bedrijfsleven lijkt ‘gewoon een goed product maken’ soms niet meer goed genoeg. Diensten en producten moeten totaal vernieuwend zijn, de branche op zijn kop zetten en de wereld veranderen. Maar is dat echt nodig? Wie zegt dat? Is het niet genoeg als je je klant het leven gemakkelijker kunt maken en goed samenwerkt?

Als je ophoudt te denken dat je de wereld moet veranderen, haal je een enorme last van je schouders en die van de mensen om je heen. Niet alles draait om werk en morgen heb je weer een kans om een dag goed werk te doen. Hoe rechtvaardig je dan nog vergaderingen tot 21.00u of werksprints in het weekend? Het geeft een stuk meer rust om gewoon goed werk te doen en op zo’n manier met klanten en collega’s om te gaan dat je een goede indruk achterlaat.

Tip 4: Luister naar je ongemakkelijke gevoel

De uitspraak dat je af en toe buiten je comfortzone moet komen om te groeien is je vast niet vreemd. Maar ongemak is heus niet nodig om vooruitgang te boeken, het is eerder een uitzondering dan een regel. Voel je je niet op je gemak bij wat je doet, dan komt dat meestal doordat er iets niet klopt. Ongemak is een menselijke respons op een twijfelachtige of slechte situatie. Onderdruk je gevoelens van ongemak, dan loop je het risico jezelf, je goede manieren en je normen en waarden te verliezen. Luister daarentegen naar waar je ongemak vandaan komt, keer je ervan af en vind de juiste weg voor jou.

Tip 5: Bescherm elkaars tijd en aandacht

Om de tijd en aandacht van mensen te beschermen, hebben ze bij Basecamp het beleid om niet tijdens vergaderingen de stand van zaken met elkaar te delen. Heb je tijdens een vergadering van een uur acht mensen bij elkaar, dan zijn dat acht dure uren die daarmee verspild worden. In plaats daarvan vragen ze mensen om dagelijks of wekelijks updates te schrijven die anderen kunnen lezen als ze daar tijd voor hebben. Dit levert iedereen grotere blokken van tijd op waarin je ononderbroken kunt werken. Een mooie tip om met je team te delen!

Meer weten? Lees het boek!

Deze tips komen uit het boek ‘Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk’, geschreven door Jason Fried en David Heinemeier Hansson. Samen runnen zij sinds 2003 het softwarebedrijf Basecamp. Hun gelijknamige product helpt bedrijven om hun projecten en interne communicatie op één plek te regelen. In hun boek delen ze hoe ze hun bedrijf runnen en welke inzichten ze hebben opgedaan om een gezonde, duurzame langetermijnbusiness te maken.