5 tips om te communiceren met die ene moeilijke collega

Af en toe kom je iemand tegen waar het niet mee klikt. Je begrijpt elkaar niet, want jullie denken anders en benaderen situaties anders. Toch moet je met elkaar samenwerken. Ik geef je 5 tips om de communicatie, en daarmee de samenwerking, makkelijker te maken.

Tip 1: Ken je eigen communicatiestijl en gedrag

Ontdek jouw communicatie voorkeursstijl. Kun jij op jouw werk communiceren op de manier die jij fijn vindt? Of dwingt jouw werkomgeving je tot gedrag dat niet tot jouw grootste talenten hoort? Ontdek jouw voorkeursstijl en experimenteer met verschillende communicatievormen om die te ontdekken. Een goede, reflecterende zelfkennis van jouw kant leidt tot een betere communicatie.

Tip 2 : Ontdek gemeenschappelijke waarden

Verbinden op basis van (kern)waarden is een zeer krachtig middel. Welke waarden heb jij? En welke waarden heeft de ander? Misschien hebben jullie gemeenschappelijke waarden op persoonlijk niveau of staan jullie allebei hetzelfde tegenover een bepaald beleidspunt. Waarden zijn bepalend voor het waarom van je gedrag in communicatie. Als je weet waarom de ander zich ergens druk over maakt in een discussie, kun je hem beter volgen en er beter op reageren.

Tip 3 : Zet jouw lastige collega eens centraal

Passie is een mooi ding. Een gedeelde passie nog mooier. Kom er achter wat jij en je ‘lastige’ collega gemeen hebben door samen een kop koffie te drinken. Stel vragen als: ‘Wat drijft jou?’ en ‘Welke passie heb je?’ Stel jezelf open voor de ander en wellicht kom je erachter dat je een passie met elkaar deelt. Dan voelt dat ‘lastige’ ineens niet meer zo lastig. Al pratende kun je jouw beeld over de gedragsstijl van de ander ook weer eens (her)ijken om te kijken of dit nog klopt.

Tip 4 : Ken het verschil tussen bereiken en raken

Inzicht in het gedrag, waarden, overtuigingen en drijfveren van jezelf en de ander helpen je effectief te communiceren. Pas dan kun je de ander raken met wat je zegt, wat je wilt en wat je bedoelt. Elkaar bereiken doen we de hele dag, we zeggen de hele dag door van alles tegen elkaar. Maar elkaar raken is de echte kunst. Je raakt iemand als jouw vraag tot actie leidt bij de ander. Kom jij binnen bij de ander of blijf je buiten bij de ander? Dat is het verschil tussen effectief samenwerken en naast elkaar werken.

Tip 5 : Ga er van leren als een echte gevorderde

Ga oefenen. Observeer het gedrag van de ander, classificeer het. Is jouw collega extravert of introvert? En taakgericht of mensgericht? En zet die kennis in om de ander te raken. Mensen gedragen zich vaak als een kameleon, dus je zal veel gedragsstijlen zien. Probeer te ontdekken wie de ander werkelijk is. Oefen door de ander op verschillende manieren te benaderen. Wat werkt en wat werkt niet? Je leert het vanzelf met vallen en opstaan.

Einstein: “If you do what you did, you get what you got”

Meer in Communicatie