5 tips om betere keuzes te maken

De nieuwe coachee rijdt in zijn auto het erf op. Hij ziet verschillende mogelijkheden om te parkeren, waardoor hij aarzelt. Links? Rechts? Gewoon blijven staan? Hij kiest voor rechts en zet de auto pal achter mijn eigen auto. Die kan er dus niet meer uit. Hij rijdt toch maar verder en staat dan stil op het gras. Maar misschien toch beter onder de overkapping, lijkt hij te denken. Hij trekt weer op, rijdt bijna de houten ondersteunings-paal omver (en daarmee de gehele schuur) en komt dan weer tot stilstand en stapt uit. “Ik weet niet precies of dit de goede plek is?, zegt hij als hij mij ziet staan.

Keuzes maken is een creatief proces. Het gaat over doelen stellen, richten, plannen en schieten. Van keuzes maken krijg je energie, het geeft beweging. Maar hoe doe je dat nu, dat kiezen? Met je hart of met je hoofd? Of met allebei wellicht? Ik geef je vijf tips.

Hoe maak je verstandige keuzes? We kunnen het niet. Lijkt het. We maken lijstjes met ‘voors’ en ‘ tegens’. We gaan erover nadenken, en denken en denken, zelfs piekeren. Wat voor werk wil ik doen? Waar word ik gelukkig van? Vind ik mijn partner nog wel leuk? Welke opleiding wil ik volgen? Welke auto ga ik kopen? Waar ga ik naar toe op vakantie? Neem ik een kind of ga ik voor mijn carrière? En ga zo maar door. Durven kiezen ligt aan de basis van een succesvol leven. Succes is de mate waarin jij in staat bent om je doelen te verwezenlijken. Succes hangt overigens in sterke mate samen met gelukkig zijn.

1. Sta even stil

Wat je vooral nodig hebt om een goede keuze te maken is rust. Rust om eens even alles door je heen te laten gaan en niet afgeleid te worden. Zoek een rustige plek, dat kan in je eigen tuin, of ergens in een hotel of klooster of boek een meditatief weekend. Vraag je daar af: Wat wil ik eigenlijk? Is er een doel, is er een richting? Laat je in dit creatieve proces nog nergens door afleiden. Kijk in je hart en laat je hoofd in dit stadium even met rust. Dat hoofd komt pas later aan bod.

2. Visualiseer je doel

Maak een beeld van je doel. Hoe ziet het eruit als je je doel hebt bereikt? Tour de France-rijders doen het ook zo. Ze gaan vooraf aan de toer in stilte ergens zitten en fietsen in gedachten de etappe van de volgende dag. Dat doen ze meerdere malen en als ze iets fout doen, doen ze dat stukje van de etappe in gedachten opnieuw. Vooral het beeld van henzelf met de armen omhoog wanneer ze als eerste de finish bereiken, geeft hen veel energie. Daar doen ze het voor.

3. Kies iets wat je wilt, niet wat je moet

Zit er spanning tussen wat er nu is en waar je naar toe wil? Is dat prettige creatieve spanning (komt van ‘willen’) of onprettige reactieve spanning (komt van ‘moeten’)? De creatieve spanning (energie) heb je nodig om in beweging te komen en in beweging te blijven. Van reactieve spanning word je echt alleen maar heel erg moe.

4. Kies actief

Er is moed voor nodig om keuzes te maken! Vertel de wereld over jouw keuze! Ga aan de slag, zorg voor een duidelijk en concreet plan van aanpak, wat ga je doen, wanneer, wie heb je ervoor nodig, en wanneer is het klaar?

5. Pak je moment van bezinning

Wat gebeurt er nadat je de keuze hebt gemaakt? Kijk goed om je heen. Wat is er veranderd? Hoe kijk je daar tegenaan? Wat pakte goed uit en wat kan beter anders? Is je keuze achteraf niet goed uitgepakt? Kies opnieuw!

 

“A man is successful if he gets up in the morning and gets to bed at night, and in between; he does what he wants to do.”  – Bob Dylan –

Meer in Persoonlijke groei