5 tips voor meer online marketing impact

Consumenten oriënteren zich steeds meer online voordat ze tot een aankoop overgaan. Hierdoor neemt de interesse van organisaties in digitale kanalen toe. Organisaties hebben vaak hoge verwachtingen van technologie, maar welke technologie heeft ervoor gezorgd dat je dichter bij je klanten kon komen en de relatie met hen kon verbeteren? Want dat is waar je als organisatie op wilt focussen. In dit artikel geef ik vijf tips om de klantwaarde van digitale kanalen te verhogen.

Personalisering

Bedrijven hebben veel informatie over klanten; transactionele data, relationele data en ongestructureerde data (via social media). Deze data zijn vaak niet gekoppeld en op verschillende plekken opgeslagen. Door deze data te koppelen kun je slim inspelen op de persoonlijke behoeften van klanten.

Haal drempels weg

De verwachtingen van klanten nemen even snel toe als de technologie. Net zoals mensen water verwachten als ze de kraan opendraaien, verwachten mensen meteen hulp als ze hierom vragen. Probeer verwachtingen adequaat te managen en haal zoveel mogelijk drempels weg wanneer je met je klant communiceert. Waarom zou je nog om een klantnummer vragen als je iemand al herkent via het telefoonnummer?

Focus op relaties in plaats van transacties

Online hebben veel organisaties een focus op het zo snel mogelijk realiseren van transactionele conversiedoelen. Klanten die iets willen kopen kunnen dit prima op eigen kracht doen. Focus op de relatie en verstevig deze door klanten te helpen.

Zorg dat je bereikbaar bent via mobiel

Steeds meer mensen zoeken met hun mobiel naar informatie. In hoeverre sluit je als organisatie aan op deze trend? Ben je optimaal zichtbaar via de mobiel? Kunnen klanten gemakkelijk contact met je opnemen via hun mobiel? Denk hierbij aan verschillende manieren van toegang; een mobiele website, een eigen app, maar denk ook aan social media en messaging apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger.

Benut de kracht van data

Data-gestuurde marketing biedt organisaties de mogelijkheid om minder reactief te zijn en meer te voorspellen welke stappen klanten zullen nemen. Heb je als organisatie al de mogelijkheid om data te analyseren en instrumenten te gebruiken om een trend als big data om te zetten in organisatiewaarde?