In 3 stappen duidelijker communiceren

Wil jij meer betrokkenheid tonen in je communicatie naar anderen? Wil je echt leren luisteren naar anderen? Of wil jij je basisvaardigheden als coach aanscherpen? Leer dan deze drie communicatie basistechnieken achtereenvolgens goed toe te passen. Een must voor iedereen die met anderen samenwerkt.

De drie communicatie basistechnieken zijn:

1. Parafraseren
2. Open vragen stellen
3. Stilte

Wat zijn de voordelen van deze basistechnieken?

• Je luistert echt naar de ander
• Je hoort ook wat de ander tussen neus en lippen door murmelt
• Je krijgt veel meer over de ander te weten
• Je zorgt ervoor dat de ander meer aan het woord is dan jij

Het lijkt eenvoudig, maar de meeste managers, leidinggevenden en medewerkers die ik in mijn trainingen tegenkom moeten er nog flink mee oefenen. Het herhalen van wat de ander net gezegd heeft, daar een open vraag op stellen en dan gewoon je mond kunnen houden en goed luisteren naar de ander is lastiger dan je denkt. Volg het onderstaande stappenplan en begin vandaag nog met oefenen.

Stap 1: Parafraseren

Hier zit het woord ’frase’ in, wat ’deel’ of ’zin’ betekent. Wanneer je parafraseert in een gesprek vat je in één zin samen wat de ander heeft gezegd.  Je geeft een reactie op wat de ander zegt en daarmee laat je zien dat je naar diegene luistert. Je kunt parafraseren op wat degene zegt, zoals in het eerste voorbeeld hieronder, maar ook op non-verbale communicatie, zoals bij het tweede voorbeeld.

Parafraseren op inhoud: ”Interessant dat die douchekop drie keer zo zuinig is dan die andere.”

Parafraseren op gevoel: ”Jeetje, wat leuk om te horen. Ik zie dat je er blij van wordt. Je ogen twinkelen helemaal.”

Stap 2: Open vragen stellen

Steeds weer een goede open vraag stellen in een gesprek is een kunst. Wanneer je goed naar iemand luistert en open vragen stelt over wat degene zegt laat je zien dat je geïnteresseerd bent in de ander. Open vragen beginnen met: Wie?, Wat?,Waar?, Hoe? en Wanneer?. Van deze zijn de ‘Wat’- en ‘Hoe’-vraag het meest interessant doordat deze je de meeste informatie opleveren. Kijk maar naar onderstaande voorbeelden.

Voorbeeld 1: Wat heb je daar precies mee gedaan?

Voorbeeld 2: Hoe zou je dat het liefste aanpakken?

Op deze manier verkrijg je veel meer informatie, tenminste  als de ander ook graag wil vertellen over hoe hij of zij het ziet. Niet iedereen is even spraakzaam. Accepteer dat ook en ga niets forceren.

Stap 3: Stilte

Dit gaat over je mond kunnen houden. Dat is echt voor veel mensen een hele horde om te nemen. Velen zijn gewend om direct het verhaal van de ander over te nemen, advies te geven, met een voorstel te komen of hun eigen mening te geven.

Ook al bedoel je het waarschijnlijk goed, probeer eens om dat niet doen. Je zult zien dat je beter naar de ander gaat luisteren en meer te weten komt over hem of haar. Oefen dit door op je tong te bijten en eens geen advies te geven. Ook kun je jezelf aanleren om wanneer je een vraag stelt deze niet zelf in te vullen of er direct een andere vraag achteraan te stellen.

Kijk eens of jij deze stappen nu al toepast in gesprekken en oefen ermee totdat je een ster in communiceren bent geworden. De mensen in je omgeving zullen je ook nog eens dankbaar zijn, want vaak ervaren anderen je als veel vriendelijker, rustiger en duidelijker wanneer je goed kunt communiceren.

Heel veel plezier hiermee en plaats onder dit artikel hoe jij het oefenen hebt ervaren of vertel me over een andere mooie communicatie basistechniek die jij graag gebruikt.

Meer in Communicatie