De 10 tips om van jezelf een topmerk te maken

1. Kom achter jouw onderscheidend vermogen

Jezelf profileren is omschrijven wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Het is belangrijk hier goed over na te denken en trouw aan jezelf te blijven. Je presenteert een beeld van jezelf aan een ander.

Je beantwoordt vragen als: wie ben ik? Waar ben ik goed in? Welke ervaring heb ik? Heel belangrijk zijn jouw talenten en drijfveren. Waarom sta je waar je voor staat? Het kan moeilijk zijn om eigen talenten te benoemen. Vraag dan anderen naar jouw grootste kwaliteiten. Vaak zie jij een eigenschap als logisch en ligt juist daar jouw talent.

Met deze zelfkennis kun je eenvoudig een elevator pitch maken. Een middel om jezelf in korte tijd (60 seconden) sterk en krachtig te presenteren. Zo ben je altijd voorbereid.

2. Schud bescheidenheid van je af

‘Bescheidenheid siert de mens’ is een credo waar veel mensen mee worden opgevoed, maar dat in de meeste gevallen alleen maar zorgt voor middelmatigheid: we durven niet snel te laten weten en te laten zien waar we goed in zijn.

Bescheidenheid ontstaat vaak vanuit een belemmerende overtuiging. Het idee dat je iets niet kunt of dat je er niet goed genoeg voor bent, zijn gedachten die je tegenhouden om te doen wat je echt wilt. Onderzoek dus wat je meest belemmerende overtuiging is. Dat is een rotklusje, want je wordt er in eerste instantie niet vrolijk van, maar als je er een eentje vindt die echt pijn doet zit je hoogstwaarschijnlijk op de goede weg. Eenmaal gevonden is het een kwestie van omdraaien. Hoe? Dat vind je onder deze link.

3. Ken je waarden

Waarden zijn vaak wollig, multi-interpretabel en, als je er niks mee doet, vooral ontzettend nutteloos. Hoe kom je achter jouw waarden en hoe maak je ze waar?

Een simpele en leuke oefening, die je gezellig met vrienden kunt doen, gaat als volgt: ga op zoek naar een moment of situatie in je leven waar je veel energie van kreeg. Misschien was dat een moment van opperste concentratie, een topprestatie waarbij je jezelf hebt overtroffen of iets heel anders, maar wat het ook is, vertel het in detail aan je vrienden. Als je bent uitverteld, schrijven je vrienden op welke waarden zij in jouw verhaal hebben gehoord. Selecteer de belangrijkste vier en beschrijf voor jezelf hoe je ze waar gaat maken in bijvoorbeeld je werk of je privéleven.

4. Val op

Je bent een merk tussen vele andere merken in jouw branche maar toch weten mensen jou te benoemen. Dat komt omdat je opvalt. Er is niet één goede manier om op te vallen maar er zijn wel een aantal dingen die je kan doen. Wees proactief, spreek je ambities uit en weet waar je het over hebt.

5. Deel je successen

Laat mensen zien wat je doet en hoe het is verlopen. Wat heb je bijgedragen en wat geef je door? Op werkgebied, maar ook als je deelneemt aan een project waarvan jij denkt dat het iets bijdraagt aan jou als persoon. Door dit regelmatig te delen vergroot je je zichtbaarheid en werk je aan je eigen naamsbekendheid.

6. Update je sociale netwerken

Zorg ervoor dat jouw uitingen zo authentiek mogelijk zijn en dat er weinig ruimte is voor vrije interpretatie. What you see is what you get! Dit is een kunst op zich, maar het kan geen kwaad om je online identiteit eens onder de loep te nemen. Google jezelf eens en laat een goede bekende een kritische blik werpen. Wat tref je dan aan? In woorden en beelden?

Personal branding is zowel bij de online als offline zichtbaarheid niet meer weg te denken. Dit vraagt erom jezelf met aandacht neer te zetten en te profileren. Want één ding is zeker: anderen, zoals potentiële werkgevers of nieuwe klanten, kijken op jouw profiel op LinkedIn of zoeken op jouw naam in Google. Dan kan het maar beter de juiste uitstraling hebben.

7. Besteed aandacht aan je persoonlijke presentatie

Tot nu toe hebben we vooral gesproken om jezelf inhoudelijk te versterken. Maar uiterlijke presentatie en verzorging is ook een belangrijk onderdeel van je totale indruk. Sommige van ons besteden hier helaas te weinig aandacht aan!

De mensen die de juiste aandacht besteden aan de manier waarop ze er uitzien komen vaak (net iets) beter over. Het vergroot vaak ook het zelfvertrouwen, want je voelt je prettiger en beter verzorgd. Uiterlijke verzorging (kleding, kleurstijl, haardracht) heeft ook te maken met de bereidheid jouw werk en werkomgeving serieus te nemen. Maar let wel, maak er geen modeshow van. Mensen houden natuurlijk allereerst van wie jij bent als persoon. Dus houd het altijd dicht bij jezelf, pas je kleding aan bij de cultuur van het bedrijf waar je werkt of over de vloer komt.

8. Durf je kwetsbare kant te tonen

Er zijn veel manieren om je relaties met anderen te verbeteren. Bijvoorbeeld met een welgemeend compliment. Hierdoor laat je blijken dat je iemand waardeert en erkent, waardoor de onderlinge band zal groeien. Of vraag feedback aan je omgeving, waardoor je laat zien dat je de mening van de ander op prijs stelt en je wilt ontwikkelen. Door deze feedback krijg je de kans om effectiever te worden in je werk en privéleven. Andersom zal de ander zich misschien ook kwetsbaarder durven op te stellen en je om feedback vragen. Dit zal vast en zeker een positief effect hebben op de samenwerking en relatie!

Hoe vaak geef jij mensen een compliment?

Durf jij je kwetsbaarheid te tonen en feedback te vragen?

Ben jij in staat om je ongelijk toe te geven aan iemand?

Kun jij iemand die je heeft gekwetst werkelijk vergeven?

Het toepassen van deze situaties lijkt misschien spannend en kan een grote uitdaging zijn, maar het is zeker de moeite waard. Door uit je comfortzone te komen, zal je je zichtbaarheid vergroten!

9. Zorg voor een optimistische mindset

Veel zaken kun je van een positieve en een negatieve kant bekijken. Het denken in mogelijkheden, je een heldere voorstelling maken van de gewenste situatie en het delen van successen geeft mensen energie. Het motiveert ze om in beweging te komen. Vandaar dat een positieve houding en het zijn van een positief voorbeeld zoveel effect hebben. Op die manier heb je invloed en trek je anderen mee in je positieve houding.

10. Vergeet niet te lachen!

Jij bent het merk dus je lach is je logo! Het weerspiegelt je persoonlijkheid en is tevens je visitekaartje. In onze communicatie heeft lachen een groot effect en zeer positieve gevolgen: het verlicht de spanning en stress, verbindt mensen en verbetert de stemming. Mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben over het algemeen een magnetische werking op anderen.