De 10 tips voor Indrukwekkend Presenteren

1. Neem je publiek mee in je enthousiasme

Wanneer je enthousiast bent over het onderwerp waarover je vertelt werkt dit aanstekelijk. De kans is groot dat het publiek dit oppikt.

Stel je voor, je spreekt over iets wat je eigenlijk niet interesseert. Dan komt het helemaal niet over, omdat je het zelf niet interessant vindt. Wanneer je iemand over dit onderwerp laat vertellen die er wel aan toegewijd is, dan is de kans veel groter dat hij of zij het beter over kan brengen op het publiek.

Dus, geef een presentatie die bij jou past als spreker, het liefst over een onderwerp waar je veel van weet en waar je enthousiast over bent.

2. Bereid je presentatie goed voor

Tja, dit lijkt een inkoppertje, maar een goed begin is het halve werk. Presenteren is topsport, het vraagt om een gedegen voorbereiding. Dus denk goed na voordat je een presentatie geeft. Over welk onderwerp ga je vertellen? Voor wie ga je presenteren? Hoe lang ga je praten? Hoe behoud je een ontspannen en rustige houding? Hoe maak jij contact met het publiek? Wat trek je aan? Is alle apparatuur die je nodig hebt aanwezig? Oefen vooral een aantal keer voordat je de echte presentatie geeft.

3. Zorg voor een heldere structuur

De opbouw van je presentatie is cruciaal. Als je de doelen hebt bepaald, ga je kijken naar de structuur. Allereerst heb je de ijsbreker en de inleiding (de kop), daarna het verhaal (romp), en als laatste de samenvatting en de afsluiting (staart). De ijsbreker is de aandachttrekker naar aanloop van de inleiding. In de inleiding vertel je wat je gaat vertellen en waarom. Na de inleiding komt de inhoud van je presentatie, het verhaal, de romp. De staart bestaat uit een korte samenvatting waarin je de conclusie deelt en als laatste heb je de afsluiting.

4. Maak contact

Als je het podium opkomt is het allereerst belangrijk dat je een moment rust pakt. Sta even stil voordat je gaat praten, kijk je publiek aan en laat iedereen de aandacht op je vestigen. Maak contact. Contact met je onderwerp, contact met je publiek en contact met jezelf.

Het is belangrijk dat je contact hebt met je onderwerp; weet waarover je praat. Weet wat jouw boodschap is en zorg dat je het thema authentiek overbrengt. Maak vervolgens contact met je publiek. Laat je vooraf goed informeren wie je tegenover je hebt. Wat wil jouw publiek horen? Wat weten ze al over dit onderwerp? Kijk mensen aan, stel vragen, geef aandacht en als het kan geef je een hand. Contact maken is essentieel: je blijft je publiek boeien en zorgt ervoor dat de aandacht niet verslapt. Maak ook contact met jezelf. Let goed op je ademhaling, hoe je staat, hoe je loopt, je intonatie en de woorden die je zegt.

5. Begin met een goede aandachttrekker, de ijsbreker

Het is belangrijk dat je jouw presentatie opent met een ijsbreker. Een ijsbreker maakt het publiek nieuwsgierig. Zorg dat de ijsbreker past bij jou en bij het onderwerp van je presentatie. Een ijsbreker kan een vraag zijn die je stelt aan het publiek, een anekdote, een retorische vraag, een metafoor, een citaat, een grapje of een quote. Ook kan het iets zijn wat je op de weg naar de presentatie hebt meegemaakt, een persoonlijk verhaal dat je deelt met het publiek.

6. Let op je ademhaling

Voor ademhaling komt steeds meer aandacht, het blijkt namelijk van essentieel belang te zijn voor jouw gemoedstoestand wanneer je op het podium staat. Veel mensen vinden presenteren enorm spannend. Op je ademhaling letten helpt je tot rust te komen, je komt zo meer in je kracht. Dus haal een paar keer diep adem voordat je begint. En richt je met je ademhaling op je buik. Wanneer je hoog ademt kan het zijn dat je ook onrustig gaat praten. De ademhaling vanuit je buik zorgt voor stabiliteit, aandacht en rust.

7. Let op je stemgebruik en non-verbale communicatie

Je lichaamstaal, nog zo’n belangrijke. De cijfers hierover verschillen, maar lichaamstaal, oftewel je non-verbale uitingen, vertellen meer dan de inhoud, dus je woorden. Het gaat dus niet zozeer om wat je zegt, maar hoe je dit zegt en met welke houding. Zo kun je jouw lichaamstaal ook effectief inzetten. Let op je uiterlijk; je kleding, sieraden en je mimiek. Maak oogcontact, zet  handgebaren bewust in. Presenteer met gevoel en blijf niet constant stilstaan maar beweeg ook. Kijk voor inspiratie naar video’s van TEDtalks, die helpen je flink op weg.

8. Onderzoek je belemmerende gedachten

Het is niet zo gek dat je belemmerende gedachten krijgt tijdens je presentatie. Die heeft iedereen en kunnen nogal vervelend worden wanneer je er in gaat geloven. Belemmerende gedachten zijn bijvoorbeeld: ‘ik kan dit helemaal niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘wat zullen ze wel van mij denken?’. Belangrijk is dat je deze gedachten leert herkennen en ze leert beïnvloeden. Stress en spanning ontstaan niet zozeer door de situatie, maar door je gedachten. Dit staat mooi beschreven in het 4G model. Gebeurtenis, gevoel, gedachte, gedrag.

4G model

Tussen de gebeurtenis en het gevoel zitten gedachten, die het gevoel bepalen. Gedachten helpen of werken juist tegen. Ze kunnen je zenuwachtig maken en ervoor zorgen dat je stilvalt en niet meer weet wat je wilt vertellen. Je kunt leren je gedachten te sturen en zo je gevoelens te sturen. Vraag jezelf af; helpt deze gedachte mij of belemmert die mij? Kan je de gedachten achter de stress achterhalen? Formuleer vervolgens een gedachte die wel helpt zoals; ‘dit is maar een gedachte, ik kan het wel’. Lees in dit artikel meer over belemmerende gedachten en hoe je ervan afkomt.

9. Eindig met een sterke inhoudelijke slotzin

Zorg dat je publiek weg gaat met een goed gevoel, de eerste en de laatste indruk zijn de belangrijkste. Tijdens de afsluiting is het mooi om het publiek iets mee te geven, iets om over na te denken, een volgende stap of een wens voor de toekomst. Sluit af met een gezegde, een gedicht, een verhaal, een citaat of een tip. Wanneer je jouw verhaal afrondt neem je een stap naar achteren, zo stap je letterlijk uit je verhaal.

10. Vergeet niet te lachen

Lachen is een onmisbaar onderdeel voor ontspannen presenteren. In onze communicatie heeft lachen een groot effect. Zowel in een gesprek als in een presentatie. De mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben over het algemeen een magnetische werking op anderen. Wees je dus meer bewust van de gezonde werking van lachen, laat belemmerende overtuigingen los en laat grappige momenten toe in je presentatie.

 

Meer presentatietips? Bekijk de video hieronder: