4 tips voor meer conversie uit social media

Wil jij graag de conversie van jouw website verhogen en ben je benieuwd hoe je dit met social media kunt bereiken? De onderliggende kracht om de conversie te verhogen ligt bij het bereiken van de juiste doelgroep, en het kan zomaar zijn dat deze doelgroep zich op social media bevindt! In dit artikel geven wij jou vier tips om meer conversie uit social media te halen. Bekijk daarnaast ook eens de training Social Media Marketing.

Tip 1: Zorg voor een social login

Social logins geven jouw bezoekers de mogelijkheid om zich te registreren voor een website, applicatie of nieuwsbrief via hun social media accounts. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker geen formulier hoeft in te vullen of een extra wachtwoord moet onthouden. Het is een makkelijke en snelle manier om in te loggen op een website. Bovendien leveren de social media profielen van jouw bezoekers je een schat aan klantinformatie op.

Tip 2: Verlaag winkelwagen-verlaters met social checkout

Social media komen ook van pas wanneer een klant op het punt staat een bestelling te plaatsen. Door het aanbieden van een social checkout, kan je het aantal verlaters van de winkelwagen verminderen. De klant hoeft minder moeite te doen om een bestelling af te ronden doordat veel gegevens al zijn ingevuld. Je maakt het proces van bestellen en afrekenen makkelijker en sneller.

Tip 3: De juiste doelgroep aanspreken

Tegenwoordig is het heel makkelijk om via social media in te spelen op bepaalde doelgroepen. Zo kun je bij Facebook, Twitter en Instagram zelf jouw beoogde doelgroep samenstellen. Op deze manier kun je speciale advertenties maken die bij de doelgroep passen en deze eventueel doorsturen naar speciale landingspagina’s.

Tip 4: Gebruik social media als social proof

Social media kan ook ingezet worden als social proof methode. Social proof houdt kortgezegd in dat mensen (jouw potentiële klanten) beïnvloed worden door anderen om hen heen (bijvoorbeeld hun vriendenkring op Facebook). Wanneer anderen vol lof over jouw organisatie spreken, dan krijgen andere lezers het idee dat het een goed en betrouwbaar merk is. Op Facebook heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om beoordelingen te verzamelen, waarna een score op jouw profiel komt te staan. Dit kan potentiële klanten overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen.

Geert Buskes
Docent ICM Opleidingen & trainingen