Op dinsdag 8 september verzorgde opleidingskundige Babette Bajema het webinar ‘Interne Academie vormgeven’. Bedankt voor het meekijken en jullie enthousiaste reacties! De vragen die Babette niet tijdens het webinar kon beantwoorden, beantwoordt ze hieronder:

Het kiezen van leerinstituten: nog tips of advies?

Babette: “Advies over inkoop heb ik zeker wel. Vraag altijd drie offertes aan. Let dan wel op dat je dezelfde vraag uitzet. Kijk welke twee je het meeste aanspreekt en nodig de partij uit inclusief de trainer die de uitvoering gaat doen.  Je kunt zelf een aantal punten opschrijven die voor jouw traject belangrijk zijn. Vraag daarop door. Past de leervisie van de leverancier bij jouw vraag? Bekijk verder wat ze voor, tijdens en na de training aanbieden aan begeleiding of voorbereiding (voor borging en transfer van het geleerde). Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat je kennismaakt met de trainer die in jouw organisatie rond gaat lopen. Past dat bij jullie cultuur?”

Wij krijgen met grote regelmaat nieuwe medewerkers (“instromers”). Die willen we efficiënt en effectief in de functie laten landen met een instroomopleiding. Wat is volgens jou de meest aantrekkelijke manier voor een nieuwe medewerker om te onboarden en te leren?

Babette: “Ook een leuke vraag. Maar niet eenduidig te beantwoorden zonder context. Ik zou vooral kijken naar hoe het werk er in de praktijk uitziet en op basis daarvan een ontwerp maken. Wat zijn belangrijke onderwerpen voor jullie organisatie die alle medewerkers echt moeten weten? Om hoeveel medewerkers gaat het? Ook dat is bepalend voor de vorm. Misschien is een app passend of juist een webinar met verschillende thema’s waar collega’s een onderwerp toelichten of misschien een escaperoom. De vorm is nooit het probleem, dat komt wel goed. Maar wat is de beste match die past bij je doelgroep en bij de leervraag? Kijk ook naar wat er nu al goed gaat. Wat wil je daarvan behouden en waar hebben leidinggevenden nu ‘last’ van en zou je met onboarden verhelpen? Dus welk probleem wil je oplossen met onboarden/inwerken? Dan zal je eerst antwoord moeten zoeken in wanneer je opdrachtgever vindt dat een nieuwe medewerker effectief en efficiënter werkt, en wanneer nog niet.  Ik maak wel altijd onderscheid in het onboarden en inwerken. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen waar je aan kan denken voordat we de oplossing gaan bedenken.”

Ik begrijp dat ‘in de etalage zetten’ wel, maar ook weer niet. Als je aanbod hebt en je zet het niet in de etalage, dan krijg je daar mogelijk geen deelnemers voor.

Babette: “Ja, dat klopt. Maar is het doel om een cursus vol te krijgen of is het doel om met een training nieuwe kennis of vaardigheden te leren waar behoefte aan is? Kortom, ga je vraaggestuurd aanbieden of aanbodgestuurd? Het etalageaanbod is dat wat direct ondersteunend is aan de (strategische) organisatiedoelen. Op tactisch en operationeel niveau werk ik vaak vraaggestuurd.”

Babette, heb je een tip voor een goed boek over Lerende organisatie?

Babette: “Er zijn vele mooie boeken. Ik voeg in iedere geval de boeken toe die ik heb gebruikt ter inspiratie voor dit webinar. Maar het ligt er wel een beetje aan waar je naar op zoekt bent? Praktijkverhalen of theorieën?

  • *Artikel in Leren in organisaties – Han van der Pool en Joop Töller 2008
  • Corporate Universities – Martijn Rademakers
  • Krachtbron van een lerende organisatie – Cees hogendijk en meemakers
  • Liefde voor leren Manon Ruijters
  • Handboek Leren & ontwikkelen in Organisaties Eric Mooijmans, Jan Rijken & Nick van Dam
  • Liefde voor leren Manon C.P. Ruijters

En er is vast nog wel een boek wat ik vergeet. Maar dit is een goed begin.

En nog de vraag over een boek over Talentmanagement:
Lidewey van der Sluijs: talent is goed, ambitie is beter”