Tegenwoordig zijn er vier generaties op de werkvloer te vinden. Logisch dus dat werknemers tegen verschillen kunnen aanlopen in visie en ervaring. Tegelijkertijd vergrijzen veel organisaties en gaat een groot deel van de babyboomers met pensioen. Managers zullen wel iets moeten met die nieuwe generatie professionals, vaak collega’s uit een andere generatie. Hoe kunnen zij het beste samenwerken en wat kunnen de generaties van elkaar leren?

De beroepsbevolking in generaties

De oudste generatie op de werkvloer kennen we als babyboomers, ook wel de protestgeneratie genoemd. Geboren tussen 1945 en 1960 zijn zij de meest ervaren collega’s op de werkvloer en hebben zij als het eerst hun pensioen in zicht. Generatie X uit de periode 1961 en 1980 volgt, een gedreven generatie die houdt van zelfstandig werken en van open en directe communicatie. Generatie Y (1981-2000) en generatie Z (2000-2015) zijn het meest ‘vers’ op de arbeidsmarkt en staan te trappelen om te leren.

Generatie Y: de perfectionistische millennial

Wie is nu die grote groep uit generatie Y die we kennen als millennials? Vergeleken met de vorige generaties trekt generatie Y zich minder aan van ‘zo doen we dat nu eenmaal’. De eind twintigers en begin dertigers van nu groeiden op in het informatietijdperk ten tijde van economische voorspoed en technologische vooruitgang. Millennials zijn opgevoed met het idee dat ‘als ze hun best doen, alles haalbaar is’ en moeten voldoen aan de hoge verwachtingen van hun ouders. Als manager doe je er goed aan om het perfectionisme van de millennial te relativeren. Millennials gedijen goed in een organisatiecultuur waarin ze kunnen leren van fouten.

Generatie Z: de starters van nu

Geboren tussen 2000 en 2015 kan deze generatie zich geen leven zonder internet voorstellen. Door de opvoeding van nuchtere generatie X-ouders wordt gezegd dat generatie Z realistischer is dan de ‘dromerige’ millennials. De tijd moet grotendeels nog leren hoe deze generatie haar weg vindt op de werkvloer.

Van elkaar leren

De jonge generatie brengt vaak verfrissende ideeën, is bij op het gebied van nieuwe technologie en social media en wars van hiërarchie en polderachtig vergaderen. Hoe snel en digitaal onderlegd millennials ook zijn, ook zij willen graag leren van ervaren collega’s of managers. Zo kunnen de leiders van nu, vaak uit oudere generaties, generaties Y en Z veel leren over processen en cultuur. Zij putten uit hun levenservaring en kunnen dienen als mentor of coach. Andersom kunnen digital natives de digital immigrants helpen hun weg te vinden in de digitale wereld. Meer begrip voor de ander maakt samenwerken of leidinggeven leuker én makkelijker!

Zoek naar overeenkomsten

Ondanks uiteenlopende kenmerken schiet een te grote focus op de verschillen zijn doel voorbij. Belangrijker nog dan ‘het generatiedenken’ is om overeenkomsten tussen collega’s te benadrukken. Door bij jouw organisatie te werken delen werknemers impliciet dezelfde missie, visie en waarden. Het helpt om deze gedeelde waarden expliciet te maken en hen van daaruit gezamenlijk te laten optrekken om op een soepele manier doelen te behalen.

Hoe bevorder je dat nu in de praktijk?

Hulp nodig om verschillende generaties op de werkvloer dichter tot elkaar te brengen? In een Incompany training zoals Effectief Samenwerken of Professioneel Mentorschap in jouw organisatie zoomen we in op wat in jouw organisatie om aandacht vraagt. Het resultaat is betere communicatie, meer verbinding én meer resultaat.

 

Silke de Ruiter

Learning & Development Consultant Telefoon 030 70 22 210 silke.de.ruiter@icm.nl

Onze mensen