ICM trainer Marleen du Clou stelde samen met de Westfriesland Academie (dit is hét platform van leren en ontwikkelen van de 7 Westfriese gemeenten) de inhoud van het mentorprogramma vast. Deelname aan het programma is vrijwillig.
Vooraf geven deelnemers via een intakeformulier hun ontwikkelwensen door aan de trainer. Ze maken voorbereidende opdrachten en lezen zich in over coachend begeleiden en mentorschap. Daarna kan het programma, dat uit twee dagdelen bestaat, beginnen.
Tijdens het eerste dagdeel verkennen de deelnemers gezamenlijk wat mentorschap inhoudt binnen de organisatie. Voor de gemeente is het belangrijk dat hierbij expliciet aandacht wordt geschonken aan de kernwaarden van de gemeente, zoals eigenaarschap. De deelnemers gaan in op de rol en verantwoordelijkheden van een mentor en ontdekken via zelfanalyse (waaronder deze Sterke Kanten Test) hun eigen voorkeursmentorstijl. Ook stellen ze vast waarin ze zich verder willen ontwikkelen en worden ze zich bewuster van hun kwaliteiten en valkuilen.
In het tweede dagdeel oefenen ze met communicatie- en coachingsvaardigheden: hoe je actief en diepgaand luistert, feedback geeft en wat het verschil is tussen wat een leidinggevende doet en wat een mentor doet. Waar bijvoorbeeld een mentor de zelfredzaamheid van de medewerker voorop stelt, heeft een manager een meer informerende en instruerende rol. De deelnemers ontwikkelen een coachende houding en stellen vast wat voor mentor zijzelf willen zijn.
In een tussentijdse praktijkopdracht reflecteren de deelnemers op wie zij zijn als mentor, wat hen typeert en onderscheidt en wat hun visie is op mentorschap. Dit delen ze met elkaar via presentaties.
Om het geleerde te borgen wordt er na 3 maanden een terugkombijeenkomst georganiseerd met de trainer en vormen de deelnemers buddykoppels om periodiek ervaringen uit te wisselen en elkaar collegiaal te coachen.