Meer verbinding en groei dankzij de ECi Academy

Hoe haal je in klantgesprekken de ware klantvraag naar boven? Hoe ga je om met dominante klanten? En hoe geef je als leidinggevende gestructureerd aandacht aan je team? In ontwikkelgesprekken uitten medewerkers van ECi Software Solutions dezelfde uitdagingen. Bij dit softwarebedrijf ontwikkelen, implementeren en integreren bijna 300 professionals softwareoplossingen bij bedrijven in de maakindustrie. Hieronder lees je hoe Sandra Paasman (Manager Human Resources) de ECi Academy opzette om hen hierbij te helpen.

  • Een vaste groep trainers
  • Meer organisatiebrede verbinding
  • Professionele Learning & Development

Hoe kies je een opleider en trainer die past bij je organisatie?

Sandra: “Door eerdere positieve ervaringen met (trainers van) ICM belandden we bij ICM. Doorslaggevend waren de kennismakingsgesprekken met de trainers. Er moet een klik zijn: we voelden dat de trainers onze organisatie en uitdagingen snapten en ons verder konden helpen. Het is meer dan een training alleen. Het gaat om maatwerk, samenwerking én advisering daaromheen.”
Wat kun je van een trainer verwachten?

Douwe van Dijk (Manager Professional Services): “We nemen de trainers mee in ontwikkelingen binnen de organisatie. Ze moeten op de hoogte zijn van hoe wij werken en onze methodieken begrijpen. We raadplegen de trainers ook regelmatig buiten bijeenkomsten over dingen waar we tegenaan lopen. Dit kan bijvoorbeeld zijn in een stuk begeleiding voor een consultant”

Sandra: “De interactie met de trainers is heel mooi. Ze geven, in afstemming met de deelnemers, terugkoppeling richting ons als werkgever en aan de leidinggevenden. Ze geven aan wat hen opvalt en adviseren hoe we daarmee ons voordeel kunnen doen om er echt een win-winsituatie van te maken.”

Met de trainer evalueer je tussentijds, heb je een contactmoment na de training en ook bij volgende trainingen blik je terug en kijk je vooruit om verbeterslagen te maken. Zo besloot ECi Software Solutions na de evaluaties bijvoorbeeld om extra tijd in te plannen met een trainersacteur, planden ze meer tijd tussen bijeenkomsten in en deelden ze de terugkomsessie op in twee halve dagen voor nog meer borging.

Hoe bepaal je de inhoud van je academy?

Sandra: “Enerzijds kijken we naar de behoefte van de medewerkers, anderzijds naar waar we als organisatie naartoe willen. Evaluaties en beoordelingen van klanten spelen natuurlijk ook een rol. Zo brengen we signalen vanuit verschillende hoeken proactief samen in ons opleidingsprogramma, dat nu bestaat uit consultancy- en leiderschapstrainingen en trainingen in telefonische adviesvaardigheden."
Hoe ziet een training eruit?

Sandra: “Elke keer is het maatwerk met een gemeenschappelijke basis van vorige trainingen. Per training bekijken we met welke groep we van doen hebben. Wat is de samenstelling? Hoe ervaren zijn ze? Welke behoefte ligt er? Hiervoor schakel ik veel met managers en direct leidinggevenden en dat bespreken we vervolgens met de trainer. Ook evalueren we op basis van vorige programma’s: hebben we nog dingen bij te stellen?”

Douwe: “De intake voor de training vindt plaats via een DISC-persoonlijkheidstest. Daardoor krijg je inzicht in wie je bent als persoon, waar je valkuilen zitten en hoe je daarmee om kunt gaan. Dat neemt de deelnemer mee naar de training én in gesprekken met de leidinggevende. Tegelijk is er aandacht voor waar iemand goed in is, om dat te versterken. Het resultaat van de training is een persoonlijk actieplan.”

Edwin Tol (Directeur Professional Services): “Wanneer een klant onze ERP-software koopt, maken we een blauwdruk van hoe de organisatie van de klant werkt, hoe de bedrijfsprocessen in elkaar zitten en hoe je dat met onze software kunt automatiseren. We presenteren dit plan aan de klant en bespreken de fit-gap: waar past het perfect en wat zijn aandachtspunten?

In de training oefenen we met rollenspellen hoe je deze blauwdruk presenteert en hoe je interactie met de klant vormgeeft. Zo mocht ik eens een vervelende directeur spelen, waar de deelnemers hun blauwdruk aan moesten presenteren. Dankzij de veilige omgeving die de trainer wist te creëren, kwamen mensen echt uit hun comfortzone en ontstonden nieuwe inzichten.”

Het introduceren van trainingen binnen de organisatie

Sandra: “We introduceerden de eerste trainingen met een officiële kick-off. Het management legde uit waarom we de trainingen faciliteren en wat we van medewerkers hebben meegekregen. De trainer gaf hierop toelichting en voerde kennismakingsgesprekken met de deelnemers. Zodra we nu een training plannen, nodigen we medewerkers informeel via hun manager uit. Vervolgens sturen we een formele uitnodiging met meer informatie over de inhoud van de training, de trainer en een toelichting op onze samenwerking met ICM.”
Draagvlak creëren binnen het MT

Sandra:HR schakelt continu met managers, pakt signalen op, inventariseert behoeftes en maakt een opleidingsplan. Een nauwe samenwerking met het management is van belang om succesvolle trainingen te faciliteren en het geleerde te kunnen borgen in de praktijk.”

Hoe samen opleiden tot verbinding zorgt

ECi Software Solutions is ontstaan vanuit een zestal gelijkgestemde softwarebedrijven. Als één groep bundelen zij hun krachten onder de naam ECi Software Solutions. Hoewel de bedrijven nu nog elk een eigen bedrijfspand hebben, zorgt de Academy voor verbinding. In de bijeenkomsten komen medewerkers uit alle vestigingen samen, leren ze elkaar kennen en vindt er kruisbestuiving plaats.
Impact op de werkvloer

Douwe: “Ik merk dat consultants na de training meer structuur en opbouw in hun implementaties brengen. Ook zie ik hele waardevolle veranderingen op het gebied van timemanagement ontstaan. Consultants weten hun klanten efficiënter te informeren door bij de hoofdlijnen te blijven.”

Martijn Venhorst (Business Consultant): “Tijdens de training leerden we werken met het LSD- model: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Enorm behulpzaam voor consultants tijdens klantgesprekken. Het is zo belangrijk om goed te begrijpen wat de ander wil. Met dit model lukt dat veel beter.

Ook heb ik veel aan de DISC-persoonlijkheidsprofielen. Hierdoor herken ik nu verschillende typen gedragingen van mensen. De bijbehorende tips en tricks leerden me bijvoorbeeld om te gaan met dominante klanten: daar praat je niet omheen, daar geef je rechtstreeks antwoord op.”

Sandra: “Na de training Effectief Leiderschap zien we dat managers proactiever zijn. Ze weten beter hoe ze hun medewerkers kunnen faciliteren en nemen meer de leiding in gesprekken.” Edwin Tol (Directeur Professional Services) vult Sandra aan: “Je ziet de leidinggevenden volwassener worden. Ze zijn zelfverzekerd, nemen verantwoording en komen meer met eigen ideeën.”

Onze mensen