Zo kijkt DPG Media terug op hun online traject Overtuigend & Inspirerend Presenteren

Pim Peters, programmamanager Learning & Development bij DPG Media, werkte met ICM aan een incompany-leertraject Overtuigend & Inspirerend Presenteren toen het noodlot toesloeg. COVID-19 nam ons (werkend) leven over, we gingen massaal online en Pim besloot het traject uit te stellen tot betere tijden. Want het trainen van vaardigheden komt beter tot zijn recht als je fysiek samenkomt, toch? Toen na driekwartjaar nog steeds geen licht aan het einde van de tunnel te zien was, besloot hij in overleg met ICM het traject tóch online door te laten gaan. Wij vroegen Pim hoe dat beviel.

  • Van open rooster training naar incompany traject op maat
  • Presentatievaardigheden trainen in de online virtual classroom
  • Zeer ervaren presentatiecoach als trainer

Hoe ontstond bij DPG Media de behoefte aan een traject Presentatievaardigheden?

“DPG Media is het grootste mediahuis van Nederland. We vertegenwoordigen meer dan 50 merken, waaronder AD, De Volkskrant, Qmusic, Libelle en Nationale Vacaturebank. Dit traject was erop gericht onze medewerkers te helpen om zo inspirerend mogelijk te kunnen vertellen en presenteren over alle media die wij hebben en de bijbehorende advertentiemogelijkheden. Ook had ik vanuit mijn rol al diverse mensen gesproken die aangaven moeite te hebben met het overbrengen van een coherent, goedlopend en duidelijk verhaal. Hoe presenteer je je boodschap op inspirerende wijze zonder van tevoren alles op te schrijven, zonder te hakkelen en te haperen? Op een manier dat laat zien dat je er zelf ook echt in gelooft? Vanuit deze behoeftes besloten we een incompanytraject te organiseren.”
Waarom kozen jullie ervoor samen te werken met ICM?

“We werken samen met een aantal preferred suppliers. Toen deze behoefte ontstond hebben we onze vraag bij verschillende opleiders neergelegd om een goede vergelijking te kunnen maken. Omdat ik vaker samenwerk met ICM en met Joost (Moerdijk, Incompany consultant bij ICM) had ik eigenlijk al vanaf het begin een lichte voorkeur voor ICM. Het mooie aan ICM vind ik dat ze op een gedegen manier werken. Ik heb een opleidingsvraag vaak al in mijn hoofd ingekaderd en weet precies wat ik wil, liever gisteren dan vandaag. ICM daagt mij daar altijd op uit en analyseert grondig wat de behoefte precies is om de exacte trainingsinhoud af te stemmen op wat de doelgroep nodig heeft.”

“Ook op andere vlakken blijkt dat ICM een professioneel extern bureau is: alle praktische communicatie nemen ze uit handen, ze hebben een online leeromgeving, deelnemers krijgen na afloop een certificaat waardoor het traject voor de deelnemers echt een kop en een staart krijgt, er is een duidelijk evaluatieformulier en er is aandacht voor de borging van het geleerde. Alles bij elkaar heeft ICM een werkwijze die heel goed in elkaar zit en die ik zelf ook onderschrijf.”

Slide 1 of 0

Welke stappen heb je gezet om het traject op te zetten?

“Ik had gezien dat ICM een training Overtuigend Presenteren in het open rooster aanbiedt en dit sloot al goed aan op onze behoefte. Ik liet Joost weten dat ik dit incompany wilde en er nog iets aan wilde tweaken. Joost betrok meteen de beoogde trainer, Camiel Bernaards, en in een gezamenlijke sessie hebben zij ons uitgebreid bevraagd op onze behoefte. Naar aanleiding van dat gesprek en nog een aantal vragen die later opkwamen, legden ze een voorstel bij ons neer. Toen we daarop akkoord gaven, een trainingsmoment hadden gepland én wisten wie de deelnemers zouden zijn, hebben we ook nog specifieke behoeftes en casevoorbeelden bij de deelnemers opgevraagd. Dit diende als input voor Camiel om de bijeenkomsten zo praktisch en relevant mogelijk in te richten.”
In hoeverre week de incompany training af van de standaard variant?

“In de basis zat de training al heel goed in elkaar. Ik hamer er wel altijd op dat de theorie wat mij betreft ondergeschikt is aan het praktijkgedeelte. Soms zie je weleens bij bureaus dat in de ochtend vier uur wordt besteed aan theorie, en dat in de middag een acteur erbij wordt gehaald om te oefenen. Ik wil echt dat het geïntegreerd is. Onze deelnemers hebben zichzelf aangemeld voor deze training, het zijn mondige mensen en ze hebben een duidelijke leerbehoefte, dus ik wilde dat ze direct bij binnenkomst aan de slag gingen. Zo van: begin maar meteen met het geven van een presentatie, laat zien wat je wel en niet kunt, krijg feedback en steek er direct iets van op. Ook daarin kijken anderen weer mee en daar leer je mijns inziens ontzettend veel van.”

Vanwege het coronavirus heeft dit traject online plaatsgevonden. Hoe kijken jullie daarop terug?

“Ik had zoals zovelen voor corona een aversie tegen online. Ik geloofde niet dat je voor een traject als deze, waarbij je interactie nodig hebt en elkaar in de ogen moet kijken, online kon gaan. Maar naarmate we langer online werkten, merkte ik dat alles op afstand best goed te doen is. Het mooie aan ICM en Camiel is dat zij natuurlijk ook niet stil hebben gezeten en ervaring hadden opgedaan met online trainen. We hebben het programma zo ingestoken dat het toch online zou aanslaan: minder uren op een dag en dankzij break-outsessies veel oefenen en interactie. Dat gaf vertrouwen. Achteraf gezien terecht, want deelnemers geven aan dat ze veel van het traject hebben geleerd en gegroeid zijn in hun praktijk.”
Wat is jouw tip voor organisaties die een soortgelijk traject willen opzetten?

“Wat je denk ik moet doen is héél goed luisteren naar de beoogde doelgroep. Laat je eigen denkkader varen. Je denkt vanuit Learning & Development en je kunt adviseren op didactisch en strategisch niveau, maar uiteindelijk moeten de antwoorden vanuit hen komen. Zíj weten zelf het best wat er nu niet goed gaat. Blijf continu de vraag achter de vraag stellen. Als mensen aangeven behoefte te hebben aan een bepaalde training, waarom is dat dan? Wat gebeurt er nu in de praktijk? Waarom worden de gewenste resultaten niet behaald? Waar komt dat door? Door op een bijna irritante manier door te vragen, ontdek je wat er nodig is om een incompanytraining zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de dagelijkse werkelijkheid van de deelnemers.”

“Houd daarnaast focus. Neem bijvoorbeeld gedurende een jaar twee of drie focuspunten voor een afdeling en heb daar voortdurend aandacht voor. Als je deze focuspunten in wekelijkse teamsessies terug laat komen, dan zorg je ervoor dat iets geen eenmalige training blijft. Borging hoeft immers niet altijd te komen vanuit de partij die de training heeft verzorgd, het kan ook komen vanuit de manager van een team. Neem het onderwerp presentatievaardigheden. Je kunt tijdens elke teamsessie iemand vijftien minuten op de zeepkist laten staan om een succescase uit de afgelopen weken te delen. Als zij van dat succesvoorbeeld iets geleerd hebben en dat overtuigend kunnen overbrengen op hun collega’s, dan heb je goud in handen. Ze worden bedrevener in het geven van presentaties én ze inspireren hun collega’s.”

Slide 1 of 0

Pim Peters (programmamanager Learning & Development bij DPG Media):

Alles bij elkaar heeft ICM een werkwijze die heel goed in elkaar zit en die ik zelf ook onderschrijf.

Onze mensen