Zo kijkt DPG Media terug op hun online traject Overtuigend & Inspirerend Presenteren
Pim Peters, programmamanager Learning & Development bij DPG Media, werkte met ICM aan een incompany-leertraject Overtuigend & Inspirerend Presenteren toen het noodlot toesloeg. COVID-19 nam ons (werkend) leven over, we gingen massaal online en Pim besloot het traject uit te stellen tot betere tijden. Want het trainen van vaardigheden komt beter tot zijn recht als je fysiek samenkomt, toch? Toen na driekwartjaar nog steeds geen licht aan het einde van de tunnel te zien was, besloot hij in overleg met ICM het traject tóch online door te laten gaan. Wij vroegen Pim hoe dat beviel.
- Van open rooster training naar incompany traject op maat
- Presentatievaardigheden trainen in de online virtual classroom
- Zeer ervaren presentatiecoach als trainer
Hoe ontstond bij DPG Media de behoefte aan een traject Presentatievaardigheden?
“DPG Media is het grootste mediahuis van Nederland. We vertegenwoordigen meer dan 50 merken, waaronder AD, De Volkskrant, Qmusic, Libelle en Nationale Vacaturebank. Dit traject was erop gericht onze medewerkers te helpen om zo inspirerend mogelijk te kunnen vertellen en presenteren over alle media die wij hebben en de bijbehorende advertentiemogelijkheden. Ook had ik vanuit mijn rol al diverse mensen gesproken die aangaven moeite te hebben met het overbrengen van een coherent, goedlopend en duidelijk verhaal. Hoe presenteer je je boodschap op inspirerende wijze zonder van tevoren alles op te schrijven, zonder te hakkelen en te haperen? Op een manier dat laat zien dat je er zelf ook echt in gelooft? Vanuit deze behoeftes besloten we een incompanytraject te organiseren.”
Welke stappen heb je gezet om het traject op te zetten?
“Ik had gezien dat ICM een training Overtuigend Presenteren in het open rooster aanbiedt en dit sloot al goed aan op onze behoefte. Ik liet Joost weten dat ik dit incompany wilde en er nog iets aan wilde tweaken. Joost betrok meteen de beoogde trainer, Camiel Bernaards, en in een gezamenlijke sessie hebben zij ons uitgebreid bevraagd op onze behoefte. Naar aanleiding van dat gesprek en nog een aantal vragen die later opkwamen, legden ze een voorstel bij ons neer. Toen we daarop akkoord gaven, een trainingsmoment hadden gepland én wisten wie de deelnemers zouden zijn, hebben we ook nog specifieke behoeftes en casevoorbeelden bij de deelnemers opgevraagd. Dit diende als input voor Camiel om de bijeenkomsten zo praktisch en relevant mogelijk in te richten.”
Vanwege het coronavirus heeft dit traject online plaatsgevonden. Hoe kijken jullie daarop terug?
“Ik had zoals zovelen voor corona een aversie tegen online. Ik geloofde niet dat je voor een traject als deze, waarbij je interactie nodig hebt en elkaar in de ogen moet kijken, online kon gaan. Maar naarmate we langer online werkten, merkte ik dat alles op afstand best goed te doen is. Het mooie aan ICM en Camiel is dat zij natuurlijk ook niet stil hebben gezeten en ervaring hadden opgedaan met online trainen. We hebben het programma zo ingestoken dat het toch online zou aanslaan: minder uren op een dag en dankzij break-outsessies veel oefenen en interactie. Dat gaf vertrouwen. Achteraf gezien terecht, want deelnemers geven aan dat ze veel van het traject hebben geleerd en gegroeid zijn in hun praktijk.”