Hoe je medewerkers bindt en boeit met een Young Professional Programma
Omdat de logistieke sector zich continu ontwikkelt, moeten medewerkers van Vos Logistics vaardigheden ontwikkelen die lang niet altijd in een vakinhoudelijke opleiding aan bod komen. Hoe overtuig je anderen bijvoorbeeld van jouw innovaties en hoe ga je om met persoonlijke uitdagingen? Corporate HR-manager Paul van den Brink zette intern het Young Professional Excellence Programme op waarmee medewerkers zich professioneel en persoonlijk ontwikkelen.
- Young Professional Excellence Programme op maat
- Teambuilding, verbeterde vaardigheden en versterkte betrokkenheid
- Persoonlijk leiderschap, overtuigen en beïnvloeden
Waarom is er een Young Professional Excellence Programma opgezet bij Vos Logistics?
Paul van den Brink: “Onze medewerkers zijn vakinhoudelijk hoogopgeleid. Maar als je na je studie aan het werk gaat ontdek je nieuwe dingen over jezelf. Zeker in onze dynamische sector. Waar zit je kracht en wat vindt je lastig? Dit programma sluit daar mooi op aan. Deelnemers leren zichzelf beter kennen, ontdekken waar ze naartoe willen in hun carrière en ook hoe ze kunnen omgaan met persoonlijke en onverwachte uitdagingen die komen kijken bij innovaties.”
Hoe is het traject tot stand gekomen?
Paul van den Brink: “Het begon eigenlijk bij een medewerker uit mijn eigen team. Zij wilde zichzelf zowel inhoudelijk als persoonlijk ontwikkelen en kwam bij dit ICM programma uit. Enkele jaren geleden hadden we al vergelijkbare, geslaagde masterclasses georganiseerd waarbij ICM een belangrijke partner was, dus we waren direct enthousiast om zoiets opnieuw incompany in te richten.”
Hoe ziet het traject er precies uit?
Sjoerd van den Bruele (trainer): “Het programma bestaat uit acht bijeenkomsten en persoonlijke coaching. Een belangrijk onderdeel is persoonlijk leiderschap: waar ligt je passie en wat zijn je talenten en ambities? De deelnemers ontdekken wat hen drijft en samen met een trainingsacteur houd ik ze een spiegel voor waardoor ze zich bewust worden van hun gedrag. Vervolgens gaan we in op wat ze zouden willen veranderen binnen het bedrijf en/of in hun rol en wat daarvoor nodig is. Ze maken een plan voor zichzelf voor de komende twee jaar, gaan aan de slag met innovaties, maken business cases en leren hoe ze stakeholders overtuigen. Uiteindelijk presenteren ze hun plannen aan het management.”
Ervaringen in de praktijk
Maarten van Dinther (deelnemer): “Ik ben momenteel business process engineer en sta op het punt door te groeien naar een leidinggevende functie. Ik kom daarbij steeds weer in nieuwe situaties: hoe ga je bijvoorbeeld om met discussies of met hoe mensen zich voelen? Ik kan lastige situaties goed als case inbrengen tijdens bijeenkomsten. Tijdens de laatste online bijeenkomst speelde de trainingsacteur echt identiek na wat ik had ondervonden in de praktijk. Ik kreeg zo nieuwe inzichten en weet nu hoe je iets anders kunt brengen waardoor je andere reacties krijgt.”