Univé als schoolvoorbeeld: zo houd je je organisatie fit voor grote uitdagingen
Vroeger bediende je klanten in fysieke winkels, nu zoeken zij online contact waar en wanneer zij dat willen. Univé HR-manager Wilma van Arkel stond voor de vraag: Hoe begeleid je medewerkers klantgerichter, flexibeler en resultaatgerichter te werk te gaan? De oplossing bleek een op maat gemaakt ontwikkelingsprogramma.
- Organisatiebrede academy op maat
- Medewerkers bepalen zelf hun te ontwikkelen competenties
- Directe impact op de werkvloer
De opleidingsbehoefte
De toenemende digitalisering leidde bij Univé tot een visie- en missieverandering en diverse functiewijzigingen. Ook maakten ze aanpassingen in processen en in de organisatiestructuur. Hoe zorg je dat medewerkers meegroeien en meebewegen met de organisatie?
Wat bleek de oplossing?
ICM en Univé richtten gezamenlijk de Univé Academy op: een programma van 22 cursussen verspreid over twee jaar waar medewerkers zich vrijwillig voor konden aanmelden. Dit programma bestond uit competentiegerichte cursussen (waaronder Omgaan met klachten, Effectief Communiceren en Succesvol netwerken) en cursussen breder gericht op persoonlijke ontwikkeling (denk aan Time Management, Ontdek je talent of Zelfverzekerd je beoordelingsgesprek in).
De impact op de werkvloer
Cursussen zoals Ontdek je talent hielpen medewerkers beter aan te geven waar hun talenten en behoeftes lagen, waardoor inmiddels een deel van de medewerkers is veranderd van functie, een deel uitstroomde en er ook een flinke aanwas is van nieuwe medewerkers. Het resultaat is een betere match tussen het personeelsbestand en de gevraagde competenties.