nima marketingopleiding

NIMA B Consumentenmarketing

In deze hoog aangeschreven opleiding leer je hoe je een concreet marketingplan schrijft, implementeert en evalueert.
Beste Opleider van Nederland

In het kort

Ben jij een marketeer in hart en nieren en toe aan een volgende, uitdagende stap in je carrière? In de veelzijdige opleiding NIMA B Consumentenmarketing leer je hoe je inspeelt op consumentengedrag, omgaat met kansen en uitdagingen en een krachtige, onderscheidende marketingmix neerzet die nieuwe klanten aantrekt en bestaande klanten behoudt. Consumentenmarketing heeft straks geen geheimen meer voor je. En voor het opzetten, implementeren en evalueren van een volledig marketingplan, draai je je hand niet om. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.

Unieke voordelen

  • Na NIMA B diplomering kom je in aanmerking voor de NIMA titel ‘Senior Marketing Professional (SMP)’
  • ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
  • Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Business Marketing of NIMA B Digital Marketing)
  • Na de bijeenkomsten oefen je het mondeling NIMA examen in examensetting voor een optimale voorbereiding

Resultaat

  • Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
  • Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
  • Je leert aan de hand van concrete cases succesvol een marketingmix te implementeren en in te zetten om commerciële doelen te halen
  • Je kunt een operationeel marketingplan ontwikkelen en presenteren
  • Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Doelgroep

Je bent medeverantwoordelijk voor de marketing van je organisatie of betrokken bij het commercieel beleid van een merk of van producten. Met de opleiding NIMA B consumentenmarketing versterk je je kennis en praktische ervaring op het gebied van consumentenmarketing.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een Persoonlijke intake of de NIMA studiekeuzetest.

Incompany

Deze cursus als maatwerk in jouw organisatie?
Bekijk hier de mogelijkheden van Incompany.

0 / 0

Het programma

Benieuwd wat je per dag gaat doen? Bekijk hier de inhoud.

Programma

  • Strategisch marketingbeleid
  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
  • Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Marktonderzoek en informatievoorziening
  • Klantinzichten genereren
  • Productportfolio analyseren
  • Financiële analyse
  • Formuleren strategische opties
  • Online en offline marketinginstrumenten
  • Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
  • Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel consumentenmarketingplan
  • Schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan

Studiewijze

Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.

Opleiding gevolgd en examen gehaald? Ontvang het officiële NIMA B Consumentenmarketing – diploma!

  • Online leeromgeving

    Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Hier vind je ook inspirerende en inhoudelijke content.

  • Bijeenkomsten

    Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2, Business B2 of Digital B2.

  • Cases en oefeningen

    Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.

  • Marketingplan en examen

    Je bent straks een specialist op het gebied van consumentenmarketing. Hiervoor schrijf je eerst een operationeel marketingplan. Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.

Handig om te weten

  • Wanneer je deze cursus volgt in de Virtual Classroom dan geldt deze studiewijze.

  • ICM volgt de richtlijnen van het NIMA en stelt de volgende wensen (geen eisen) aan de vooropleiding:

    • NIMA A Marketing niveau
    • HBO denk- en werkniveau
    • Werkzaam binnen een marketingfunctie (in verband met het schrijven van een operationeel marketingplan)

  • Naast de bijeenkomsten moet je tijd vrijmaken voor zelfstudie. Houd rekening met 5-6 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de avondopleiding en 10-12 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de dagopleiding. Houd daarnaast rekening met een extra tijdsinvestering ter voorbereiding op het B2 examen, het schrijven van een operationeel marketingplan.

  • ICM is door NIMA benoemd als Education Partner. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat onze opleiding NIMA B Consumentenmarketing voldoet aan de eisen van NIMA.

  • De opleiding NIMA B Consumentenmarketing leidt je op tot het officiële NIMA diploma:

    • NIMA B Consumentenmarketing

    Het volledige NIMA B Consumentenmarketing examen bestaat uit twee delen: NIMA B1 Marketing en NIMA B2 Consumentenmarketing. Het B1 examen is een digitaal examen en bestaat uit een case met open vragen. Het B2 examen is het presenteren en verdedigen van je operationele marketingplan. Een eenmalige afname van deze examens is bij de opleiding inbegrepen.

    Zodra je voor het NIMA B examen bent geslaagd en het diploma hebt ontvangen, kun je je hier aanmelden voor de titel SMP. Deze titel is erkend door het EMC (European Marketing Committee).

    De examens worden verzorgd door het NIMA. Bij een voldoende resultaat word je ingeschreven in het officiële NIMA-register. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

  • Het is mogelijk om je tegen een gereduceerd tarief in te schrijven voor NIMA A Marketing en NIMA B Marketing als pakket. Onze studieadviseurs denken graag met je mee of deze vorm bij jouw persoonlijke situatie past. Neem contact op met ons adviescentrum om de mogelijkheden te bespreken. We zijn te bereiken van 08:30 – 17:30 uur op telefoonnummer 030 – 29 19 888.

  • Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

Schrijf je direct in op een plek bij jou in de buurt.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA B Consumentenmarketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2024, maart 2025 en oktober 2025.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Investering

De investering bedraagt € 3.705,-.

  • Leskosten: € 2.445 (of 3 termijnen à € 843)
    Inclusief:

    • Persoonlijke begeleiding: € 200
    • Mondeling oefenmoment: € 200
  • Lesmateriaal: € 150
  • NIMA examen B1 Marketing: € 495,-
  • NIMA examen B2 Consumentenmarketing: € 615,-

Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Dit zijn kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee/frisdrank en (bij het dagarrangement) een uitgebreide lunch. Voor online bijeenkomsten rekenen we uiteraard geen arrangementskosten.

Btw

De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.

Meer informatie

Financiering

Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies.

Meer informatie

Mogelijkheden vanuit je werkgever

Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.

Factuur

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Studieadvies nodig?

Bel voor vrijblijvend advies met onze studieadviseurs.

Bel 030 - 29 19 888

Vanaf maandag 8.30 uur weer bereikbaar

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Studieadvies

Neem contact op met onze deskundige studieadviseurs van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 17.30 uur via 030 29 19 888 of info@icm.nl.

Online Campus

Meer inspiratie over Marketing? Je vindt het op de ICM Campus.