NIMA C

Heeft je organisatie behoefte aan een commerciële strategie voor de komende jaren? Wil je beschikken over de vaardigheden om complexe strategische marketingvraagstukken om te zetten in commercieel beleid? Wil je een gedegen marketingplan hebben om je organisatie succesvol door de snelle veranderingen in de markt en maatschappij te loodsen? NIMA C staat hoog aangeschreven en is daarmee een bewijs van excellentie in het marketingvak. ICM biedt een unieke aanpak waarmee wij je garanderen dat je niet alleen een excellente opleiding volgt, maar ook dat je organisatie optimaal de vruchten plukt van alles wat je leert.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd diploma
  • ICM is dé officieel erkende opleider voor NIMA opleidingen
  • Het hoogste slagingspercentage op het NIMA examen

Resultaat

  • Je ontwikkelt een heldere visie op marketingstrategieën en leert nieuwe strategieën toe te passen voor een duurzaam concurrentievoordeel voor je organisatie
  • Je ontwikkelt je strategisch en analytisch denkvermogen en inzicht zodat je als sparringpartner van de directie kunt functioneren
  • Je beheerst actuele en vernieuwende marketingtheorieën en brengt je kennis op het hoogste niveau
  • Je zet de commerciële strategie van je organisatie voor de komende jaren uit
  • Je legt met je team de basis voor de implementatie van deze strategie

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor mensen die complexe strategische marketingvraagstukken willen omzetten in strategisch commercieel beleid. Je bent bijvoorbeeld marketingmanager, brandmanager of marketingcommunicatiemanager, of je wilt doorgroeien naar een soortgelijke functie.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Module C0

  • Afnemersanalyse: customer equity, customer lifetime value, customer loyalty
  • Concurrentieanalyse
  • Marktanalyse, understanding en measuring market opportunities
  • Omgevingsanalyse
  • Competenties en resources
  • Het kunnen formuleren van kerncompetenties
  • Financiële performance en financiële kengetallen
  • Distributiegraad
  • Portfolio-analyse: BCG-matrix, MABA-positioneringsmatrix
  • Integratie externe en interne analyse
  • Formuleren/selecteren van strategische opties

Module C1

  • Formuleren van een probleem
  • Uitgebreide externe analyse van je organisatie
  • Uitgebreide interne analyse van je organisatie
  • SWOT-analyse en het formuleren van strategische opties
  • Corporate strategy decisions
  • Strategieën voor new market entries
  • Strategieën voor groeimarkten
  • Strategieën voor mature en declining markets
  • Strategieën voor emerging markets
  • Internationale marketingstrategieën
  • Strategiekeuze

Module C2

  • Uitwerking gekozen strategieën
    • Welke eisen stelt de gekozen strategie aan de organisatie in termen van marktgerichtheid, cultuur, structuur, interfunctionele samenwerking en personeelsbeleid?
  • Markt en marktbenadering gezien de strategie
    • Voor welke mix van online en offline moet worden gekozen?
    • Hoe moet, consistent met de strategie, het productaanbod in de doelmarkt(en) worden gepositioneerd?
    • Hoe moet, gegeven de doelmarktkeuze en positionering, invulling worden gegeven aan de online en offline (marketing) instrumenten?
  • Implementatie in bestaande processen of introductie nieuwe processen.
    • Wat zijn de (niet) financiële implicaties en risico’s van het beleid?
    • Hoe gaat het beheersingsproces en de prestatiemeting eruit zien?
Startdata en locaties

Studiewijze

NIMA C bij ICM is meer dan een vervolgstap in je persoonlijke ontwikkeling. Het is een traject waarin je organisatie de commerciële strategie voor de komende jaren uitzet.

Je start met een intensieve voorbereiding op het schriftelijke examen. Hiervoor studeer je thuis en neemt een docent tijdens groepsbijeenkomsten de belangrijkste theorie met je door.

Daarna start je met het unieke ICM-traject. Er zijn vier bijeenkomsten op wisselende locaties. Je komt over de vloer bij uw medecursisten of je nodigt hen uit bij je organisatie. Samen analyseer je de bestaande situatie van de gastorganisatie en je eigen organisatie diepgaand.

Tussen de bijeenkomsten door werk je aan je C1-plan en heb je veel contact met je intervisiegroep. Na vier maanden heb je een uitstekend beeld van waar je organisatie staat en formuleer je strategische opties. Je levert je C1-plan in bij je docent en intervisiegenoten en bespreekt deze in je intervisiegroep. Als je helemaal tevreden bent, lever je het plan ter beoordeling in bij het NIMA.

In de laatste bijeenkomst staat het maken van keuzes en de implementatie daarvan centraal. Vervolgens plan je een afspraak met je docent. Hij komt naar je organisatie om de uitwerking en implementatie van de door jou gekozen strategische optie samen met je en je team uit te werken.

De laatste stap is een oefenpresentatie van je plan voor je eigen en een extra docent. Zo toets je voor de laatste keer of je plan en de uitwerking helemaal kloppen. Nu ben je klaar voor het NIMA C2 examen.

Na afloop van het traject heb je een strategisch marketingplan waar je organisatie de komende jaren de commerciële vruchten van plukt en je bewijst je toegevoegde waarde in de markt als NIMA C marketeer. Zo betaalt deze opleiding zich dus dubbel en dwars terug.

Vooropleiding

Om de opleiding NIMA C met succes te kunnen afronden is kennis en ervaring op NIMA Marketing B niveau noodzakelijk. Een goede richtlijn is minimaal vier jaar relevante werkervaring. Het NIMA stelt geen diploma-eisen.

Studievoorbereiding

NIMA C is een pittige opleiding op masterniveau. Je studeert zelfstandig.

De module C0 vraagt een intensieve voorbereiding van de bijeenkomsten. Reken op minimaal 12 uur per bijeenkomst. In deze tijd bestudeer je de voorgeschreven literatuur.

De modules C1 en C2 vragen dat je actief aan de slag gaat met uw strategische plan; dit is logischerwijs een proces dat tijd kost. Je werkt zelf aan je plan en maakt binnen je intervisiegroep afspraken over intervisiemomenten. Reken erop dat je hier in totaal zeker 40 uur mee bezig bent.

Studiemateriaal

We werken met eigen ICM-materialen gecombineerd met voorgeschreven literatuur. Je krijgt zes boeken die je nog lang als naslagwerk kunt gebruiken. Daarnaast blijf je ook na afronding van de opleiding toegang behouden tot de online ICM-leeromgeving waar volop aanvullende informatie ter verdieping en inspiratie te vinden is. Hier houd je ook contact met medecursisten.

Diploma

De opleiding NIMA C biedt je de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • NIMA C – diploma

Het volledige NIMA C diploma bestaat uit drie delen:

  • NIMA C0, een schriftelijk examen dat je bij ICM aflegt. Een voldoende is voorwaarde voor toegang tot NIMA C1.
  • NIMA C1, een strategisch marketingplan waarin je de huidige situatie analyseert en strategische opties formuleert.
  • NIMA C2, een mondeling examen waarin je de door jou gekozen strategische optie toelicht en de uitwerking en implementatie bespreekt.

De C1 en C2 examens worden verzorgd door het NIMA. Je wordt door ICM geïnformeerd over de examenprocedure. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

Het totale traject duurt 9 maanden waarin je regelmatig contact hebt met je business mentor en medecursisten via een online leeromgeving. ICM verzorgt NIMA C als dagopleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur.

De opleiding zal starten met een kick-off op donderdagavond. Vervolgens volg je de eerste module gedurende 5 cursusdagen. De tweede module volg je op verschillende locaties bij je medecursisten. Voor de laatste module volg je één bijeenkomst en komt je docent op jouw werk voor een consultancy sessie. Aan het einde van module 3 volgt een mondeling oefenmoment ter voorbereiding op het NIMA C2 mondeling examen.

De opleiding wordt gegeven in september 2019, maart 2020 en september 2020.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 7.823,-.

  • Leskosten: € 5.245 (of 3 termijnen à € 1.775)
  • Begeleide intervisie: € 275
  • Persoonlijke Implementatiesessie op locatie: € 475
  • Mondeling oefenmoment: € 350
  • Lesmateriaal en licenties: € 400
  • Schriftelijk examen C0: € 150
  • NIMA examen C1 Beoordeling plan: € 329
  • NIMA examen C2 Mondeling: € 599

Indien gewenst kun je bij de dagopleiding gebruikmaken van het luncharrangement, de kosten hiervoor zijn € 17,50 per dag. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.