NIMA A Marketing – 5 maanden intensief

Wil jij werken in de dynamische en inspirerende wereld van marketing? Een goede en complete basisopleiding helpt je op weg! Ontdek hoe je belangrijke offline en online marketinginstrumenten optimaal inzet om de omzet te laten stijgen. Je leert veel over klanten: op wie richt je je en hoe weet je ze voor je te winnen? Welke prijs zijn ze bereid om te betalen? Hoe zorg je ervoor dat ze tevreden zijn én blijven over je producten of diensten? In de opleiding NIMA A Marketing leer je alles wat je moet weten over marketing en marketingstrategieën zodat je snel van start kunt als allround marketingmedewerker.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd en internationaal erkend diploma
  • ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
  • Gebruik van een uniek ontwikkelde rekenmodule voor succesvolle marketingcalculaties
  • Zeer ervaren, in marketing geschoolde docenten die werkzaam zijn in het bedrijfsleven

Resultaat

  • Je hebt theoretische kennis voor een allround carrière in de marketing
  • Je beheerst alle essentiële onderdelen van het marketingproces
  • Je kunt een goed gesegmenteerde doelgroep identificeren op basis van een omgevingsanalyse, marktonderzoek en consumentengedrag
  • Je plant relevante en effectieve marketingactiviteiten in op basis van doelgroepkeuze, marktonderzoek en de omgevingsanalyse
  • Je leert alle marketingmixelementen toepassen (Product, Prijs, Promotie en Plaats)
  • Je kunt een goed doordachte en effectieve mix van offline en online marketing inzetten
  • Je kunt de benodigde berekeningen maken om je producten succesvol in de markt te zetten
  • Je bent optimaal voorbereid op het NIMA A Marketing examen

Doelgroep

Sta jij aan het begin van je marketingcarrière en heb je behoefte aan brede theoretische kennis over marketing? Wil jij het hele marketingproces op heldere en gestructureerde wijze leren kennen? Dan is dit de perfecte opleiding voor jou. Als je in je werk al te maken hebt met marketing, breid je met deze opleiding je kennis uit.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Marketing in organisaties

  • Basisbegrippen in het vakgebied marketing
  • Marketingplanningscyclus, het marketingplan
  • Marketingstrategie, missie / visie,
  • Wettelijke regelingen en zelfregulering

Omgevingsanalyse

  • Markt- en vraagbegrippen, aanbod en vraagzijde van de markt
  • Externe & Interne omgeving (meso, macro en micro analyse)
  • Ontwikkelingen op gebied van milieu, duurzaamheid en MVO
  • Segmenteren en positioneren

Consumentengedrag

  • Afnemersanalyse
  • Behoeften en motivaties
  • Oriëntatie-, aankoop- en gebruiksgedrag
  • Gevolgen van consumentengedrag voor marketingbeleid

Marktonderzoek

  • Marktonderzoeksproces
  • Vormen en uitvoering van onderzoek

Marketingmix

  • product/dienstenbeleid
  • prijsbeleid
  • distributiebeleid
  • promotie/communicatiebeleid

Online marketing(instrumenten)

  • De centrale rol van websites
  • Online advertising & Marketing in Social Media
  • E-mailmarketing & Zoekmachinemarketing (SEO / SEA)
  • Customer Journey & Analytics

Examentraining

  • Proeftentamens
  • Tips en tricks
Startdata en locaties

Studiewijze

Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Hier vind je ook inspirerende en inhoudelijke content.

Een ervaren marketingdeskundige uit de praktijk leert je de belangrijkste theorie rondom marketing tijdens inspirerende bijeenkomsten. Concrete en aansprekende voorbeelden uit de praktijk laten je zien hoe je de theorie straks in je eigen werk praktisch kunt toepassen. Daarnaast heb je toegang tot ICM-videomateriaal waarin delen van de theorie worden behandeld. Zo komt de theorie nog meer tot leven. Ook doe je interessante en leerzame oefeningen, opdrachten en groepsdiscussies.

Je uiteindelijke doel is natuurlijk slagen voor je examen. Daarom is examentraining een onderdeel van de opleiding. Door opgaven te oefenen bereid je je optimaal voor op het officiële NIMA examen.

Vooropleiding

Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig voor deze opleiding.

Studievoorbereiding

Naast de bijeenkomsten moet je tijd vrijmaken voor zelfstudie, bijvoorbeeld voor het bestuderen van de theorie en het maken van opdrachten. Reken op circa 4 tot 6 uur voorbereiding per bijeenkomst in de avondopleiding en 8 tot 12 uur voorbereiding per bijeenkomst in de dagopleiding.

Studiemateriaal

ICM is door NIMA benoemd als Education Partner. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat onze opleiding NIMA A Online Marketing voldoet aan de eisen van NIMA.

Diploma

De opleiding NIMA A Marketing leidt je op tot het officiële NIMA diploma:

  • NIMA A Marketing

Het volledige NIMA A Marketing diploma bestaat uit twee delen: NIMA A1 Marketing en NIMA A2 Marketing. Het A1 examen Marketing is een digitaal examen en bestaat uit meerkeuzevragen. Het A2 examen Marketing wordt getoetst met een digitaal examen aan de hand van cases. Een eenmalige afname van deze examens is bij de opleiding inbegrepen.

De examens worden verzorgd door het NIMA. Via de verkregen examenvoucher meld je je hiervoor bij NIMA aan. Bij een voldoende resultaat word je ingeschreven in het officiële NIMA-register. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Rekenvaardigheid

Marketingcalculaties zijn een belangrijk onderdeel binnen marketing en komen uiteraard in de theorie aan bod. ICM maakt daarom gebruik van een unieke online rekenmodule, die je helpt bij het voorbereiden op het examen. Deze module biedt je stap-voor-stap-begeleiding en een snelle controle van je vaardigheden.

Pakketvoordeel

ICM biedt je de mogelijkheid om, in minimaal 10 maanden, het NIMA A Marketing en NIMA B Marketing diploma in 1 pakket te behalen. Als je je voor beide opleidingen als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen.

Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA A Marketing (5 maanden) als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 16 lessen. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 8 lessen.

De intensieve opleiding duurt 5 maanden en is met name geschikt voor mensen die wekelijks minimaal een dag beschikbaar hebben voor de opleiding.

De opleiding wordt gegeven in februari 2020, oktober 2020 en maart 2021.

De opleiding wordt verzorgd in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerenveen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 1.945,-.

Dit bedrag bestaat uit:

  • Leskosten
  • Lesmateriaal
  • NIMA examen A1 Marketing: €275
  • NIMA examen A2 Marketing: €275

 

Dit bedrag is excl. € 17,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Joshua

    28-07-2010
    Het was van hoog niveau, alleen hadden wij 12 dagen en geen 6 dagen en koste de opleiding 1.500 en niet 795!!!!!!!!<br>Ik vraag mij af of de andere opleiding kunnen toppen aan ICM omdat wij een hoog slagingpercentage hebben en de lessen kwalitatief zijn.. alleen zou het leuk zijn als de leraar OPTIJD aankwam, en niet vaak enkele minuten te laat...
  • Anne-May

    27-07-2010
    Het ICM biedt een gedegen cursus die goed aansluit bij het NIMA A Marketing examen. Docent weet de lesstof te illustreren met kleurrijke voorbeelden uit de praktijk. Lesstof is helder en bondig beschreven. Enig minpunt is dat de cursus uiteindelijk alleen in Utrecht werd aangeboden omdat er op alle andere locaties te weinig inschrijvingen waren.
  • Dolf Karssen

    10-06-2010
    Training is gegeven door Freek Donders.<br>Een man met een schat aan levenservaring en hierdoor wist hij alles op een zeer aantrekkelijke manier te vertellen.<br><br>9 maanden was mijn inzien te lang geweest voor deze opleiding, daarom blij dat ik voor de 4 maanden training ben gegaan<br> 
  • A.Porfekri

    04-02-2010
    Ik ben in het algemeen zeer tevreden over zowel de organisatie als de lesmethode.De studiemateriaal sluit heel goed aan de eisen van NIMA. De docent was zeer kundig en was altijd goed voorbereid. De vragen werden heel uitgebreid uitgelegd en de extra rekenkundig avond was ook zeer aangenaam.
  • Joke Kortenhoeven

    05-10-2009
    Ik heb de training als zeer prettig ervaren en ook positief afgerond, zowel het Nima, als het ICM examen. De trainer gaf praktische, bruikbare tips uit eigen ervaring en de lessen vlogen voorbij.
  • V. Hubers

    Met een goede planning is het goed te doen in 4 maanden. De cursusdagen zijn leerzaam en er worden interessante praktijk voorbeelden aangehaald.

    Ook wordt de cursist intensief bij de lessen betrokken. Dat heb ik als prettig ervaren. Indien iemand uit de groep iets niet begrijpt neemt de docent ook echt de tijd om te zorgen dat het wel duidelijk wordt.

    Al met al een goede ervaring met de cursus van ICM, dit resulteerde dan ook in een mooi resultaat bij het NIMA A examen.

  • Anne-Lotte

    Echt een leuke cursus. De andere cursisten kwamen uit hele verschillende organisaties dus het was leuk en leerzaam om met elkaar te overleggen.

    De docente was ontzettend positief ingesteld, wat zeker helpt bij het actief meedoen in de lessen. Door de cursus heb ik een goede basiskennis van marketing gekregen in een korte tijd.

  • B. Helsloot

    De opleiding vond plaats op een nette locatie, de lunch was goed geregeld en alles zag er goed uit.

    Ik heb er veel van opgestoken, het was ook vooral erg leuk dat er een goede sfeer in de groep was, waardoor iedereen gemotiveerd was en goed meedeed aan de lessen. De opleiding geeft een goed inzicht in verschillende kanten van marketing en ik was helemaal klaar voor het examen.

  • Remco Huvermann

    Tijdens de cursusdagen werd de theorie uitgebreid met veel praktische voorbeelden. Erg leerzaam en complementair. Belangrijk punt voor de cursist is om op tijd met de examen oefeningen te beginnen (dit is onderdeel van de aangeboden cursus).

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.