Kwaliteitsmanagement
In het kort
Klanten en leveranciers stellen steeds hogere kwaliteitseisen aan de (keten)samenwerking, producten en diensten van organisaties. Daarom neemt de vraag naar kundige kwaliteitsmanagers snel toe. In deze opleiding leer je hoe je processen optimaliseert en een certificeerbaar kwaliteitsmanagementsysteem opzet en onderhoudt. Je verdiept je in hoe je mensen, middelen en het systeem op zo’n manier samenbrengt dat processen soepeler verlopen en je continuïteit op de lange termijn kunt garanderen. Ook ontwikkel je je persoonlijke vaardigheden en professionaliseer jij jezelf als kwaliteitsfunctionaris. Na afloop van deze opleiding is jouw meerwaarde op de werkvloer op het gebied van kwaliteit en verbeterprocessen merkbaar vergroot.
Unieke voordelen
- Oefenen met een interne audit middels een simulatie
- Opdrachten hebben betrekking op je eigen bedrijfssituatie
- Begeleiding door een ervaren kwaliteitsmanager
Resultaat
- Je vertaalt een strategische visie naar operationele doelstellingen
- Je kunt een bedrijfsstructuur inrichten en benutten
- Je maakt integrale verbinding tussen mens, middelen en systeem
- Je kunt een (certificeerbaar) kwaliteitsmanagementsysteem opzetten en bent bekend met veel voorkomende kwaliteitsmodellen
- Je bent in staat om kwaliteitsinstrumenten vorm te geven en te gebruiken
- Je weet hoe je een managementsysteem audit
- Je ontwikkelt vaardigheden op het gebied van communicatie, verbeter- en risicomanagement
- Je maakt collega’s medeplichtig om processen nog beter in te richten
- Je bent een waardevolle gesprekspartner op het gebied van kwaliteit
Programma
Bijeenkomst 1: Introductie geschiedenis & organisatiekunde
- Definities van kwaliteit en kwaliteitsmanagement
- Historische ontwikkelingen
- Mintzberg
- Kijk op organisaties
Bijenkomst 2: Kwaliteitsmodellen en methoden
- Type modellen en methoden
- ISO 9001, INK en GAP
Bijeenkomst 3: Project- en risicomanagement
- Definitie en opzet van een project en bijbehorende rollen
- Opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en handboek
- Risicomanagement
- Gebruik van kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren
Bijeenkomst 4: Contextanalyse, stakeholdermanagement en verandermanagement
- Marktanalyse en stakeholders
- Opzet van SMART-doelstellingen
- PDCA-Cirkel, Kotter & de Caluwé
- Organisatiecultuur
Bijeenkomst 5: Communicatie, voorlichting en leiderschap
- Het belang van communicatie en de inzet van communicatiemiddelen
- Feedback, effectief vergaderen en rapporteren
- Effect van leiderschap op veranderingen
- Noodzaak van continue voorlichting en communicatie
Bijeenkomst 6: Functies en HRM
- Beoordeling van HR-beleid in relatie tot bedrijfsvoering
- Opzet en gebruik van functiebeschrijvingen
- Kennismanagement en opleidingsstructuur
Bijeenkomst 7: Processen, procedures en verbetermanagement
- Opzet van praktische procesbeschrijvingen en procedures
- Risico’s en kansen op procesniveau
- Procesverbetering en verbeterinstrumenten
- Prestatie-indicatoren (KPI’s)
- Wat is Lean en Six Sigma?
Bijeenkomst 8: Interne audits
- Planning, uitvoering en rapportage van audits
- Formuleren van auditvragen en audit uitvoeren
- Opstellen en beoordelen van auditrapporten
Bijeenkomst 9: Tevredenheidsmetingen en klachtenmanagement
- Opzet en uitvoering van klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoek
- Verantwoorden van keuzes voor onderzoeksmethoden
- Opstellen van klachtenprocedure
- Verbetermaatregelen initiëren a.d.h.v. klachten
Bijeenkomst 10: Management review en certificering
- Voorbereiding, uitvoering en opvolging van directiebeoordeling
- Beoordeling van management-reviewnotulen
- Begrip en meerwaarde van ISO 9001 certificering
- Proces en rollen bij certificering
Studiewijze
Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.
Hele opleiding afgerond? Ontvang het ICM-diploma!
-
Intake
Voorafgaand aan de training vul je een schriftelijk intakeformulier in waarin je een aantal vragen beantwoordt gericht op jouw persoonlijke situatie. Deze vragen helpen je om jouw ontwikkeldoel helder te omschrijven.
-
Ervaren trainers
Een ervaren kwaliteitsmanager begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte en de vertaling naar jouw praktijk centraal staan.
-
Bijeenkomsten
De bijeenkomsten zijn gericht op interactie met de trainer en medecursisten. Met afwisselende werkvormen doe je kennis en inzichten op en oefen je met vaardigheden. Er is veel ruimte voor de inbreng van eigen praktijksituaties en -voorbeelden.Â
-
Praktijkopdrachten
Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lever je een opdracht in bij de docent. Aan het einde van de opleiding lever je een praktijkopdracht in. De praktijkgerichte opdrachten, cases en oefeningen alsmede het uitwisselen van ervaringen met medestudenten stimuleren je ontwikkeling. Je gebruikt je eigen werksituatie bij de uitwerking van de opdrachten.
-
Online leeromgeving
Naast de interactieve klassikale dagen werk je met de rijke online leeromgeving die je ondersteunt in het leerproces en je helpt om de bijeenkomsten effectief voor te bereiden. Na de training houd je onbeperkt toegang tot al het online materiaal ter verdieping en naslagwerk.
Handig om te weten
Plaats & data
ICM verzorgt Kwaliteitsmanagement als avond- en als dagopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat 20 lessen. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat 10 lessen. De gehele opleiding duurt 9 maanden. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.
De opleiding wordt gegeven in oktober 2024, maart 2025 en oktober 2025.
De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.
Investering
De investering bedraagt € 3.045,-.
De investering bestaat uit:
- Leskosten
- Materiaal
- Praktijkopdracht
* Betaling in 3 termijnen is mogelijk. Je betaalt dan 1.040 euro per termijn.
Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Dit zijn kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee/frisdrank en (bij het dagarrangement) een uitgebreide lunch. Voor online bijeenkomsten rekenen we uiteraard geen arrangementskosten.
Btw
De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.
Meer informatieFinanciering
Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies.
Meer informatieMogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.
Factuur
De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.
Persoonlijk advies
Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.
Studieadvies nodig?
Bel voor vrijblijvend advies met onze studieadviseurs.
Bel mij terug
Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.
Reken op ons voor, tijdens en na jouw ontwikkeltraject
Alle vakgebieden
- Persoonlijke Effectiviteit
- Leiderschap en Management
- Organisatieontwikkeling
- Proces- & Projectmanagement
- HRM
- Communicatievaardigheden
- Communicatie & Media
- Marketing
- NIMA Opleidingen
- Sales
- IT
- Financieel Management
- Zorgmanagement
- Psychologie
- L&D als beroep
- Trainen als beroep
- Coachen als beroep
- Mediation als beroep
- Digitale Vaardigheden
- Courses in English
- Online Virtual Classroom
- Incompany & Maatwerk
- Events - Life Academy