Online bijeenkomsten bij ICM

Bij ICM leren we en ontwikkelen we ons ook online! Er bestaan talloze leervormen waarmee we snel, effectief, met sociale interactie en op afstand trainingen of opleidingen kunnen volgen. 

Op deze pagina vind je de opleidingen en trainingen waarmee je kunt starten in de Virtual Classroom. Hieronder lees je wat je van online leren kunt verwachten.

“Ik was een van de deelnemers in de virtual classroom en wat een energie kreeg ik hiervan! Alles wat ik leerde was ook direct bruikbaar en de afwisseling tussen leren en reflecteren in kleine groepjes in break out sessies zorgde ervoor dat het tempo en de aandacht niet verzwakten. Naast de deelnemers was het daarbij ook en vooral de docent, Erica van der Heide, die mij energie en goede zin en motivatie gaf. Ik geniet nog na!” – Karin van Poelgeest (cursist Opleidingskunde (post-HBO))

We leren online én offline

Wij hebben ons programma sterk aangepast aan de mogelijkheden van online leren. Via verschillende tools gebruiken we zowel online als offline veel (inter)actieve werkvormen, altijd met de focus op jouw praktijk. De werkvormen maken het mogelijk kennis en ervaringen te delen, vaardigheden te oefenen en uit te proberen en feedback te geven en ontvangen. Voorbeelden zijn:

  • Online bijeenkomsten (in de zogenaamde Virtual Classroom): de docent en de cursisten zijn hierbij verbonden als spreker en deelnemers. De docent is aan het woord, deelt het beeldscherm en neemt de deelnemers mee in zijn/haar uitleg. Deelnemers kunnen hun hand opsteken om vragen te stellen, reageren via de chat en stemknoppen gebruiken (ja, nee, koffie graag).
  • Break-out sessies: tijdens de online bijeenkomsten maken we gebruik van break-out sessies. In subgroepjes kunnen cursisten uiteengaan om te overleggen, vraagstukken op te lossen of vaardigheden te oefenen, bijvoorbeeld met een trainingsacteur of in rollenspellen. De trainer kan erbij gehaald worden wanneer er vragen zijn. Door audio, video en schermen te delen heb je persoonlijk en efficiënt contact.
  • Extra tools: we stellen extra e-learnings, persoonlijke coaching en (online én offline) opdrachten beschikbaar.

De trainer houdt (samen met jou) goed in de gaten dat het energieniveau in de groep op peil is en dat je voldoende weg kunt van je laptop om pauzes te nemen, de stof te laten bezinken en te reflecteren.

Wat levert het mij op?

Met het opzetten van een online programma in een Virtual Classroom (afgewisseld met offline opdrachten) gaan we nog sneller dan op een fysieke dag naar de kern. Onze goed opgeleide trainers houden de leerdoelen voor ogen en delen de tijd zo efficiënt mogelijk in om je concentratie optimaal te benutten. We kiezen bewust voor een hoge intensiteit, minder informatie en meer interactie en vergroten daarmee het leereffect.

Het sociale aspect is daarbij groot. De docent zal zoals altijd specifiek ingaan op jouw werksituatie en wat jou bezighoudt. Waar heb jij behoefte aan en hoeveel tijd heb je om te leren? We maken gebruik van die tools en werkvormen die jouw leerproces dienen.

Kortom, zoals je van ICM gewend bent maken we jouw ervaringen zo persoonlijk mogelijk. En zoals altijd staat plezier daarbij hoog in het vaandel!

In dit artikel lees je een aantal ervaringen van cursisten en docenten over hun online bijeenkomst.

Een voorbeeld van een online trainingsdag

Je start jouw leertraject met een live introductie van de docent. Hij of zij maakt je wegwijs in de tools en werkvormen die we gebruiken. Na deze informatie en een kennismaking met je medecursisten, zet de docent muziek voor jullie aan en ga je aan de slag met online oefeningen en ontdek je de nieuwe online omgeving.

Vervolgens krijg je 90 minuten de tijd voor een offline opdracht die je in je eentje uitvoert. Gedurende 45 minuten presenteer je je uitkomsten aan elkaar tijdens een gezamenlijke sessie. Daarna krijg je uitleg over een vervolgopdracht en ga je uiteen in subgroepjes. Terwijl de ene groep samen online een mindmap maakt, gaat de andere groep aan de slag met een trainingsacteur. Halverwege wisselen jullie van opdracht. Jij en je medecursisten evalueren onderling: wat ging er makkelijk? Wat niet? Wat waren de oplossingen?

De docent houdt iedereen bij de les doordat hij/zij bewust mensen aanspreekt, af en toe tijd tot nadenken geeft, de deelnemers rollen geeft (wie is woordvoerder en wie notuleert?), af en toe vertraagt en samenvat. Na een pauze sluit er een expert-gastspreker aan. Hij deelt praktijkervaringen en tips over jouw vakgebied. In een offline blok tussendoor bedenken jij en je medecursisten vragen voor deze spreker. Na een aantal minuten voorbereiding presenteert de spreker zijn antwoorden via slides.Online bijeenkomsten bij ICM - Voorbeeld van een dagdeel

Incompany opleidingen en trainingen

We bieden onze klanten graag de mogelijkheid om met ons te verkennen hoe we (onderdeel van) een trainingstraject op afstand door kunnen laten gaan. Samen bekijken we per situatie waar behoefte aan is en wat geschikte online leeroplossingen zijn. Neem persoonlijk contact met ons op via dit formulier of door te bellen naar 030 – 29 19 888.

Hoe gaat een incompany traject in zijn werk?

Maakt jouw organisatie gebruik van specifieke technieken, dan sluiten we daarop aan. Zo niet, dan maken we gebruik van het programma Zoom. Graag pakken we samen met jullie gedeelde verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het traject. We halen in goed overleg naar boven wat er geleerd moet worden, wat momenteel de situatie van de deelnemers is en wat de toegevoegde waarde van de docent zal zijn. Zo maken we een scherpe keuze voor de inhoud die we online gaan behandelen. Samen bereiden we de deelnemers voor op het programma en wat ze gaan doen zodat de verwachtingen helder zijn.

Inschrijven

Op deze pagina vind je de opleidingen en trainingen waarmee je online kunt starten. We breiden dit aanbod voortdurend uit.