Hoe eerlijk ben jij tegen je klanten?

Herken je dit: “Graag nodigen wij u uit voor een kennismaking met ons bedrijf. U zult versteld staan van de kwaliteit van onze producten. Deze voldoen aan de hoogste eisen, zijn laag geprijsd en bieden u zekerheid voor langere tijd. Ons innovatieve bedrijf garandeert bij u de juiste toegevoegde waarde. Wij zijn klantgericht, flexibel en richten ons op efficiency en optimale prestaties. Bij ons staat u als klant centraal. We zien u graag …”?

Herken jij deze tekst of woorden van gelijke strekking? Ja? En geloof je wat daar staat? Nee? Ik ook niet. En met mij miljoenen anderen. En toch krijg ik dit soort uitnodigingen regelmatig. Wat betekent dat we ze samen in grote hoeveelheden schrijven.

Zwakte van imponeren

Waarom doen we dit? Waarom beweren we dat we betrouwbaar zijn, innovatief, klantgericht, professioneel, duurzaam, flexibel etc.? Klinkt dit bij elkaar opgeteld overtuigend? Nee. Want zo’n bedrijf bestaat niet, weten jij en ik. Toch hebben wij (juist) in schriftelijke communicatie nadrukkelijk de behoefte ons op de borst te kloppen. Om de ander te imponeren? Menig psycholoog zou dit fenomeen verklaren vanuit de gedachte dat we juist erg onzeker zijn, over ons, ons bedrijf en over onze producten en diensten.

Kracht van transparantie

Wat ook de verklaring is, we belazeren elkaar. En daar moeten we mee ophouden. Omdat het niet werkt, maar ook omdat in deze tijd van social media eerlijkheid en transparantie de nieuwe sleutelwoorden voor succes zijn. Dus zeg vanaf morgen tegen elkaar wat je kunt, maar ook wat je niet kunt. Zal ik het goede voorbeeld geven? Mijn trainingen zijn  confronterend en dynamisch en er wordt veel in gelachen. Wie echter meer waarde hecht aan theorie en aan het behandelen van modellen komt bij mij van een koude kermis thuis.

Je ziet: zo moeilijk is het niet. Dus volg mijn voorbeeld en vertel je waarheid. Tenzij deze waarheid het licht niet kan verdragen. Maar dat geloof ik niet. En jouw klanten ook niet.