Opleidingsverantwoordelijke: overbodig beroep of noodzakelijke rol?

Met dank aan Google, Youtube en TedTalks heeft iedereen (gratis) toegang tot een panorama van leermogelijkheden. Moet je hier als leerprofessional bang voor zijn of dit juist toejuichen?

Tijdens het Learning2016 congres in Orlando, dat in het najaar plaatsvond, sprak Elliot Masie (Organisator van het congres en analist en spreker op het gebied van de samenhang tussen leren, werken en technologie) de volgende woorden:

‘These times in learning and development are both exiting and disruptive. We have democratized learning, it is free and open to everyone. Thanks to Google and YouTube for example, everyone has access to learn something about any topic. So why do we need you as a learning professional or as a training department?’.

Dit hoor ik zelf ook als ik met organisaties in Nederland praat, met de HR-afdeling of lijnmanagers: werkenden zoeken zelf uit wat ze willen leren en kiezen de manieren van leren die bij hen past (bijvoorbeeld het bekijken van een TedTalk, het volgen van een expert op Twitter, het bekijken van een video op YouTube). Elliott Masie spreekt over een Panorama van leermogelijkheden waar mensen zelf uit kiezen.

Youtube als leertool

Waarom vinden medewerkers in het Panorama van leermogelijkheden de online learning snacks zo aantrekkelijk? Dat is interessant om te onderzoeken als medewerker op een HRD-afdeling.

Waarom is YouTube aantrekkelijk voor medewerkers als leertool? Om deze redenen:

  • Je kunt als medewerker kiezen uit de beste content en de beste experts wereldwijd, je bent niet meer gebonden aan één invalshoek
  • Je kunt meteen kijken wat je wilt zien en hoeft niet te wachten tot de leeractiviteit beschikbaar is
  • Een online video is kort, soms 2 tot 5 minuten en je hebt weer wat interessants geleerd
  • Het is beeldend (video, muziek), met meer beleving dan alleen een spreker voor de groep
  • Het is gratis

De nieuwe rol van de opleidingsverantwoordelijke

Moet je voor deze ontwikkeling als leerprofessionals bang zijn of moet je dit juist toejuichen? Beide! Enerzijds kiezen medewerkers zelf wat ze waar leren en hebben ze jou als leerprofessional niet meer nodig om een voorgeprogrammeerd leerpad samen te stellen zoals we dat al 40 jaar doen. Aan de positieve kant, medewerkers willen wel graag dat jij hen helpt om een keuze te maken uit het overvolle Panorama dat beschikbaar is. Dus medewerkers helpen navigeren en kiezen is een belangrijke rol voor de leerprofessional in de toekomst. Samengevat, het werk van de Opleidingsverantwoordelijke zal meer verschuiven naar de volgende 3 C’s:

  • Curator of the content, it’s not about content anymore, it is about context
  • Coach for employees to make the right choices in learning (just in time and just for me)
  • Collaborate with employees (know their workflow and their behavior in learning in the cloud)

Meer weten?

Afbeelding uitleg TransferMeer weten over de toekomst van leren en ontwikkelen? ICM helpt je als HRD-professional om de impact van leren op de werkvloer te vergroten. Tijdens het congres www.learning2016.com heeft ICM ook een workshop gegeven over de 7 Succesfactoren voor Transfer, dat over dit onderwerp gaat.

Voor een oriënterend gesprek, neem contact op met ICM via 030 – 29 19 888 of bekijk http://consultancy.icm.nl/ voor onze oplossingen.

 

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure