Leren en Ontwikkelen in 2017: van content naar context en van leren naar presteren

Als je alles wat je hebt geleerd zou toepassen, dan was je waarschijnlijk een topper in timemanagement, zou je alleen maar effectief vergaderen en al je leiderschapskwaliteiten benutten. We lezen namelijk regelmatig over deze onderwerpen, kijken naar TED-talks, volgen e-learnings en gaan naar klassikale opleidingen om onszelf te ontwikkelen en om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. Helaas passen we de kennis die we opdoen niet altijd toe in ons werk.

Londen Learning Technologies 2017

De vraag waarmee ik als innovatieadviseur naar London Learning Technologies 2017 ging was dus: hoe kun je mensen faciliteren in het in de praktijk toepassen van hun lessen? Hoe verschuiven we van algemene lesstof naar de context van de klant en hoe gaan we van leren naar presteren (transfer)?

Bij ICM doen we hier uitgebreid onderzoek naar en ontwikkelen we oplossingen om dit te kunnen realiseren. Ik blijf dus benieuwd welke nieuwe technologische opties er worden ontwikkeld om dit beter te kunnen faciliteren.

Van leren naar presteren

Mijn belangrijkste conclusie van Londen Learning Technologies is dat de trend om Learning & Development tools en services te richten op prestatieverbetering een vaste voet aan de grond krijgt.

Dat is een goed teken: onze branche is zichzelf verder aan het professionaliseren en wordt van strategischer belang. Hiermee stappen leerprofessionals af van de ‘training as a magic bullet’ naar een focus op de prestatie op de werkplek.

Tegelijkertijd valt het mij op dat het voor iedereen erg zoeken is wat je dan precies moet doen als aanbieder van leeroplossingen. Veel organisaties komen bijvoorbeeld met een nieuwe versie van ‘the magic bullet’ door een nieuw product te ontwikkelen, waardoor ze de complexiteit van de transfer van leren naar presteren onderschatten. Een op zichzelf staand leerproduct heeft niet veel kans van slagen. Denk bijvoorbeeld aan producten waarbij je makkelijk video’s met elkaar kunt delen, waarbij je elkaar snel feedback kunt geven of toepassingen van virtual & augmented reality. Hoewel er wel systemen zijn die zulke mogelijkheden integreren zijn de ontwikkelaars hiervan vaak niet (mede)verantwoordelijk voor een succesvolle toepassing hiervan en dat het daadwerkelijk bijdraagt aan verbeterde prestaties op de werkvloer.

Gedeelde verantwoordelijkheid en co-creatie

Dit is alleen mogelijk als je als aanbieder en klant als partner met elkaar optrekt en om zo scherp mogelijk te krijgen wat er nu eigenlijk nodig is voor een team of organisatie. Dit betekent voor aanbieders dat ze flexibel moeten kunnen omgaan met de verschillende leeroplossingen die ze bieden en voor de klant dat de leervraag een sterke verbinding moet hebben met de business. Door deze gedeelde verantwoordelijkheid en co-creatie is de impact voor de business veel groter.

De magic bullet zal dus niet gevonden worden. Wanneer vrager en aanbieder investeren om samen op te trekken komen ze het dichtst bij de grootst mogelijke impact. Dit is dus ook meteen een oproep aan alle L&D’ers en HR’ers: vraag niet alleen naar een training of e-learning, maar vraag naar hoe men daadwerkelijk beter gaat presteren. Daarmee krijgt de aanbieder een andere vraag en tegelijkertijd zal er ook meer gevraagd worden van jou. Je afdeling zal er (veel) effectiever door worden en daarmee van een veel strategischer belang worden in je organisatie.

Als het management merkt dat medewerkers beter gaan presteren wordt de bereidheid om daarin te investeren groter en zullen medewerkers veel gemotiveerder zijn zichzelf te ontwikkelen.

Hulp nodig?

Bij ICM ontwikkelen we onze leertechnologieën voortdurend om de transfer van leren naar presteren te realiseren. Eens vrijblijvend verder praten over hoe wij dit doen? Of voorbeelden bekijken wat wij hebben betekend voor de ontwikkeling van medewerkers?

Neem een kijkje op onze Consultancy Website.

Je kunt ons ook bereiken via 030 29 18 888 of op info@icm.nl.