Leren en Ontwikkelen: 5 belangrijke trends in 2017

“May I scan your exhibition badge, love?”. De medewerker van het evenement ‘London Learning Technologies’ kijkt me vriendelijk aan, gewapend met een scanner in zijn hand. Heerlijk, ik ben weer in Londen, waar elk jaar begin februari de grootste Europese beurs plaatsvindt op het gebied van leertechnologieën. Leveranciers laten op deze beurs hun nieuwste producten zien. Ik ben hier namens ICM om als Adviseur in Learning & Development op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Learning Technologies 2017

Je kunt tijdens deze twee dagen in Londen ongeveer 250 beursstands bezoeken, waar je onder andere de toepassing van virtual reality in trainingen ziet, demo’s krijgt van gamified leertrajecten, e-learning technologie kunt bekijken of vernieuwende Learning Management Systemen kunt inzien. Ook geven veel aanbieders op de beursvloer een mini-seminar van een half uur, waarin ze laten zien hoe hun product werkt. Naast de beurs kun je tegen betaling ook de conferentie bezoeken, waar sprekers het hebben over onderwerpen als 70:20:10, personalisation en het verhogen van het rendement van leren.

Praktische toepassing

In 2015 bezocht ik de conferentie, maar dit jaar koos ik voor de beurs. Ik heb behoefte aan de praktische vertaalslag. Ik wil van aanbieders van leren zien hoe ze met technologie leertrends toepassen in de praktijk. Ik zoek bijvoorbeeld goede voorbeelden van het gebruik van Virtual Reality in trainingen. Op de beursvloer kun je die voorbeelden zien en erover doorpraten met leveranciers, hoe zij trends in L&D hebben vertaald naar producten voor trainingsbureaus zoals ICM, maar ook voor HR-afdelingen of voor managers en cursisten.

5 trends in leren en ontwikkelen

Het viel mij op dat nieuwe leertechnologieën inhaken op de volgende ontwikkelingen in ons Learning & Development vak:

1. From learning to performance

Opdrachtgevers van leertrajecten zijn niet geïnteresseerd in leerdoelen, competenties en leuke werkvormen, maar het verkorten van de ‘time to capability’. Hoe eerder medewerkers een vaardigheid onder de knie hebben, hoe beter. Want de markt verandert snel. Dus start bij het ontwikkelen van een traject met de performance in plaats van met leerdoelen.

2. From programs to transformation

Leerprogramma’s moeten ondersteunend zijn om een organisatieverandering te realiseren. Leertrajecten die deze transformatie helpen bereiken of nog beter garanderen, zijn voor organisaties interessant. En belangrijk daarbij is: context is king, content is queen. Met andere woorden, inhoud kun je altijd opzoeken en kan snel verouderen, maar continu kunnen inspelen op de context van je organisatie is veel belangrijker.

3. From push to pull

Hoe houd je de aandacht vast van de (jonge) medewerker, die de statische e-learning zat is en meer beleving tijdens het leren wil? Door leren zo dicht mogelijk bij de realiteit te houden bijvoorbeeld. Of juist met een uitdagende game. Medewerkers willen ‘self-directed’ zijn. Bekijk een medewerker eens als een consument of klant: hoe kun je hem zo goed mogelijk bedienen?

4. From classroom to blended

Maak gebruik van slimme e-learning en oefen klassikaal vaardigheden, ook om feedback te krijgen. Meer feedback nodig? Je kunt online je netwerk uitnodigen om feedback te geven op een korte video van jouw performance.

5. From evaluation to impact

Opdrachtgevers van leertrajecten zitten niet te wachten op overzichten met happy sheets, aantallen deelnemers of kosten van het leertraject. Ze willen de impact zien voor de organisatie. Wat heeft het leertraject opgeleverd voor medewerkers en klanten. Wat gaat nu beter, slimmer of goedkoper? We horen in ons vak vaak de kreet: word een L&D Businesspartner. Je kunt beter echt ‘part of the business’ worden! Dit betekent dat je niet als een adviseur vanaf de zijkant meekijkt, maar dat je als HR-medewerker echt op de afdeling zit waarvoor je werkt. Zit bij projectvergaderingen van deze medewerkers, draai echt mee in hun business en help hen direct in hun baan om dit beter te doen.

Toonaangevende aanbieders

Aanbieders die op dit moment toonaangevend zijn in Europa op het gebied van leertechnologieën zijn:

  • LEO (Multi device learning content)
  • Kallidus (Talentmanagement)
  • Cornerstone (voor HR management systeem van onboarding tot performance registratie)
  • Kineo (voor creatieve e-learning)
  • Watershed (voor learning analytics)

Transfer van leren naar presteren

De laatste leertrends op London Learning Technologies 2017Bij ICM ontwikkelen we onze leertechnologieën voortdurend om de transfer van leren naar presteren te realiseren. Eens vrijblijvend verder praten over hoe wij dit doen? Of voorbeelden bekijken wat wij hebben betekend voor de ontwikkeling van medewerkers?

Neem een kijkje op onze Consultancy Website.

Je kunt ons ook bereiken via 030 29 18 888 of op info@icm.nl.

 

 

Meer in HRM