Google Analytics voor beginners

Wat doen bezoekers op mijn website? Hoe komen bezoekers eigenlijk op mijn website? En hoe kan ik mijn website optimaliseren? Allemaal vragen die je aan de hand van Google Analytics kunt beantwoorden, maar waar vind je deze informatie? De hoeveelheid data in Google Analytics is overweldigend. Het platform hanteert vijf primaire rapporten waarin je jouw antwoorden vindt: Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies.

Voordat je alle rapporten afstruint in de hoop de informatie te vinden die je zoekt, is het van belang om te weten uit welke primaire rapporten Google Analytics bestaat:

1.    Realtime

Het eerste rapport is Realtime. Zoals de naam al doet vermoeden, zie je hier live data. Dit refresht iedere 10 seconden. Je vindt in dit rapport het aantal websitebezoekers op dat moment, op welke pagina’s de bezoekers zich bevinden, waar de bezoekers zich fysiek in de wereld bevinden, via welk kanaal ze op je website zijn binnengekomen, wat voor apparaat ze gebruiken en welke acties ze op je website ondernemen. Leuk om eens naar te kijken, maar aan de hand hiervan kun je geen grote conclusies trekken.

2.    Doelgroep

In het doelgroep rapport kun je de bezoekers van je website beter leren kennen. Hier kun je terecht voor uiteenlopende inzichten over je bezoekers zoals demografische en geografische kenmerken, interessegebieden, de betrokkenheid, via welke apparaten en browsers je website wordt bezocht en aantallen nieuwe en terugkerende bezoekers.

3.    Acquisitie

Het acquisitierapport geeft inzicht in waar je bezoekers vandaan komen. Zo kun je zien vanuit welke kanalen ze je website hebben gevonden: paid search, organic, direct, e-mail, referral en social. Een andere manier om in dit rapport naar de herkomst van je bezoekers te kijken is via bron/medium. Daar zie je bijvoorbeeld via welke social-kanalen de bezoekers binnenkomen. Denk aan het onderscheid tussen Facebook, Instagram en LinkedIn.

Dit rapport kun je goed gebruiken om de verschillende kanalen met elkaar te vergelijken, maar je kunt ook op ieder kanaal verder inzoomen om de prestaties specifieker te beoordelen.

Mocht je gebruikmaken van Google Ads en je account gekoppeld hebben aan Google Analytics, dan kun je hier nog meer gedetailleerde data vinden over de prestaties van je Google Ads-campagnes.

4.    Gedrag

In het gedragsrapport vind je wat je bezoekers op je website doen. Je vindt hier belangrijke informatie op paginaniveau, zoals:

  • Bestemmingspagina’s: via welke pagina’s komen bezoekers op je website?
  • Uitstappagina’s: via welke pagina’s verlaten bezoekers je website?

Verder kun je hier zien wat bezoekers intypen in de zoekbalk op je website, hoelang bezoekers gemiddeld op een pagina verblijven en wat de websitesnelheid is.

5.    Conversies

Zoals de naam al doet vermoeden, kun je in het conversierapport terecht voor de conversies. Hier worden twee soorten conversies onderscheiden: doelen en e-commerce. Voordat Google Analytics de conversies kan meten, moet je deze als doelen instellen.

Doelen zijn conversies die geen geld opleveren voor je organisatie, maar die wel veel zeggen over de kwaliteit van je website en het verkeer. Voorbeelden van doelen zijn: het invullen van een contactformulier, het bekijken van een video of het downloaden van informatie.

E-commerce laat zien welke conversies er op productniveau zijn behaald.

Tot slot kom je in dit rapport meer te weten over de middelen en pagina’s die hebben bijgedragen aan de conversies en wat de beste conversiepaden zijn. Dit worden trechters genoemd.

Meer leren over Google Analytics?

Dit was in een notendop de toelichting op de rapporten van Google Analytics. Op hoofdlijnen weet je nu welke informatie je waar kunt vinden. In de training Google Analytics Essentials leer je meer over de terminologie, de functionaliteiten en hoe je rapporten maakt en interpreteert. Een doorgewinterde Google-specialist leidt de bijeenkomst en beantwoordt al jouw vragen.

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure