De toekomst van leren

Next Learning event

Op 18 april bezocht ik met een aantal collega’s het Next learning event in Den Bosch. Hét event voor learning professionals. Een plek waar ik als Learning & Performance Professional graag kom om meer te horen over het (nieuwe) leren in organisaties en om inzichten op te doen waarmee ik de lesprogramma’s van ICM kan verbeteren. In dit artikel ga ik verder in op een ‘’levenlang leren’’ en deel ik een aantal interessante inzichten.

’s Ochtends heb ik een sessie over werkplekleren tijdens de 4e revolutie bijgewoond. Nick van Dam, Global CLO McKinsey & Co en Hoogleraar Nyenrode & UPenn, gaf een interessante sessie over de toekomst van leren. Een vraagstuk waar wij bij ICM ook regelmatig bij stilstaan.

De 4e industriële revolutie

Nick van Dam spreekt over de 4e industriële revolutie waar we ons nu in begeven. Na de revoluties van stoom, elektriciteit en informatietechnologie, draait het nu om een vervlechting van de fysieke, digitale en biologische wereld. Ontwikkelingen als robotisering, nanotechnologie, biotechnologie, 3D printen, virtual reality en Internet of Things zullen dit allemaal versnellen. De manier waarop we produceren, consumeren en met elkaar omgaan als mensen zal fundamenteel veranderen.

Wat betekent dit voor onze banen en voor een levenlang leren?

Er is een verandering gaande en er wordt vanaf heden beroep gedaan op andere competenties en vaardigheden. Niet alleen expertise is meer belangrijk. Competenties als analytisch, creatief en probleemoplossend denken zijn misschien nog wel belangrijker. Kennis is immers overal te halen.

Banen die overgenomen kunnen worden door de technologieën zullen verdwijnen. Maar er zullen ook nieuwe banen ontstaan en gecreëerd worden, met name in de IT. Denk aan iets geks als een drone-instructeur. De grootste uitdaging is om de competenties van de toekomst te verwerven.

Wat kunnen organisaties doen om werkplekleren succesvol te maken?

Deze vraag bespreken we tijdens het event in een kleine groep. In het gesprek wordt vooral duidelijk waarom het zo moeilijk is om dit als organisatie te realiseren. Termen als cultuurverandering, gebrek aan bewustwording en weinig verantwoordelijkheidsgevoel komen ter sprake. Maar er zijn een aantal dingen die het werkplekleren mogelijk succesvoller maken:

  • Faciliteer als bedrijf ontwikkelcycli
  • Organisaties kunnen groeigesprekken faciliteren met de volgende vragen:
    • Wat ga jij doen om fit te blijven voor je baan?
    • Stel je baan bestaat niet meer. Ben je gekwalificeerd voor een volgende baan? Wat heb je nodig en hoe doe je dit?
    • Stel je baan bestaat niet meer. Heb je inzicht in de arbeidsmarkt? En zo niet, hoe krijg je dit?
  • Maak gebruik van games: leren moet leuk zijn!
  • Creëer tijd
  • Richt het werk in op leren

Tips voor een levenlang leren

Een levenlang leren is een ‘’mindset’’ volgens Nick van Dam. Hij geeft de volgende tips om deze mindset te ontwikkelen:

  • Focus je op persoonlijke groei
  • Werk aan je persoonlijke merk en netwerk
  • Wees eigenaar van je eigen ontwikkelingsreis
  • Doe waar je van houdt en ontdek je IKIGAI (een Japans woord voor ‘de zin van het leven, het ultieme beroep of alles wat passie brengt’).

Al met al denk ik dat het voor zowel de lerende als de learning professional een blijvende zoektocht is om de lerende voor te bereiden op de competenties en werkzaamheden van de toekomst. De eerste stap, bewustwording, is in ieder geval gezet.


Foto: Siddharth Bhogra