Zo overbrug je de kloof tussen financials en de rest

De financiële afdeling lijkt soms helemaal los te staan van de business. Financials praten in onbegrijpelijke vaktermen over cijfers en geld en lijken daardoor een losstaande afdeling. Herken jij dit?

De kloof tussen de financiële administratie en de overige afdelingen kun je overbruggen. Frieda van Hartingsveldt is trainer bij ICM Opleidingen & trainingen en geeft tips hoe je er voor kunt zorgen dat financials als onmisbaar deel meepraten en meedenken met de andere organisatieonderdelen.

Het bedrijf kan niet alleen geleid worden vanuit financieel management, maar ook niet alleen vanuit marketing of productie. Alle bedrijfsonderdelen streven hetzelfde doel na dat door het topmanagement wordt bepaald. Alleen door samen te werken en met elkaar vraagstukken vanuit alle verschillende disciplines te bekijken, is de organisatie in staat topprestaties te leveren.

Zo overbrug je de kloof

  1. De financiële manager stelt zich proactief op naar andere bedrijfsonderdelen door cijfermatige overzichten te leveren in begrijpelijke taal waar ook niet-financials iets mee kunnen.
  2. De niet-financiële managers hebben basiskennis van financieel management waardoor zij ook mee kunnen denken over de financiële consequenties van plannen.

Tips voor financiële managers

  • Wees oprecht geïnteresseerd in de overige bedrijfsonderdelen en laat dat zien. Zoek contact met je niet-financiële collega’s. Maak bijvoorbeeld een praatje bij de koffieautomaat of ga naar iemand toe als je een vraag of mededeling hebt in plaats van een e-mail te sturen. En zorg dat anderen jou ook kunnen vinden als zij een vraag voor jou hebben.
  • Laat weten welke bijdrage jij kunt leveren vanuit jouw vakgebied als er plannen worden gemaakt voor nieuwe producten of diensten.
  • Luister naar de behoefte die er binnen de organisatie is aan cijfermatige onderbouwing of overzichten.
  • Wat je ook doet: vermijd altijd te ingewikkelde vaktaal. Maak je rapportages en overzichten overzichtelijk en voor iedereen begrijpelijk. Wanneer je wilt dat er iets met jouw input gedaan wordt zorg dan voor een beknopt verhaal (1 à 2 A4-tjes) met een beknopt cijfermatig overzicht die eventueel voorzien is van een sprekende grafiek.

Tip voor niet-financiële managers

Zorg dat je enige basiskennis hebt van financieel management. Iedere keuze die binnen een onderneming wordt gemaakt heeft een financiële consequentie. Vergaar met name kennis op de volgende gebieden:

  1. Het uitgeven of juist besparen van geld (dus hogere of lagere kosten maken).
  2. Investeren in nieuwe machines. Krijg inzicht in vragen als: Waar halen we het geld vandaan (financiering)? En in hoeveel jaar moeten we de investering afschrijven (kosten)?
  3. Een nieuw product op de markt zetten. Dat gaat over: Wat mag het kosten (kostprijsberekening)? En voor welk bedrag kunnen we het verkopen (winstmarge)?

Een uitdaging dus voor de financiële manager, maar ook voor de managers van alle andere afdelingen. Veel succes!