Zo maak je een onderscheidende marketingboodschap

Tijdens de NIMA Marketing opleiding leer je onder andere hoe je doelgroepen kiest en hoe je jouw communicatie afstemt op de behoefte van die doelgroepen. Hierbij is het belangrijk om de markt in te delen in relevante doelgroepen en deze ook goed te kennen. Daarna komt een lastiger gedeelte: hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Een heldere boodschap

Wanneer ik tien collega’s vraag: ‘wat doe je voor werk?’, krijg ik tien gelijksoortige antwoorden. Allemaal geven we les en training. Op zich is dat een heldere boodschap, want iedereen kan zich iets voorstellen bij het voor een groep staan en doceren. Mensen begrijpen wat je doet.

Een onderscheidende boodschap

Als ik nieuwe eetkamerstoelen zoek, zal ik niet naar een kledingwinkel gaan. Het is dus zeker belangrijk om te weten wat een organisatie doet. Alleen hoe onderscheidt de ene organisatie zich nu van de andere die soortgelijke producten/diensten aanbiedt?

De Golden Circle

Sinds enkele jaren gebruiken veel marketeers de Golden Circle van Simon Sinek. De essentie: het gaat niet om wat je levert, of hoe je dat doet, maar de kern van een pakkend en onderscheidend verhaal is waarom je het levert. Dat verklaart ook dat merken als IKEA en Apple zo populair en succesvol zijn. Zij promoten waarom ze bieden wat ze bieden. Als het mensen raakt, verkoopt het wat zichzelf.

Bij die tien collega’s heb ik het uitgeprobeerd. Toen ze vertelden waarom ze doceren wat ze doceren, had ik ineens tien persoonlijke, onderscheidende verhalen die me raakten!

Geschreven door: Anneleen Kaptein-Dekker

Bron: www.startwithwhy.com