Welke belevenis geef jij je klanten?

Door het enorme aanbod van producten en diensten en verstopte mediakanalen wordt het bieden van belevenissen steeds belangrijker. Denk hierbij niet alleen aan miljoenenproducties als Pinkpop en de Olympische Spelen of peperdure reclames van Heineken of Nike. Ook op lager niveau kun je als marketeer inspelen op de emotionele behoeften van je klant.

Emotionele behoeften

Van marketing kun je zeggen dat het een activiteit is die er op is gericht ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te versnellen. Het klantgericht denken staat hierin centraal, want we gaan uit van de behoeften van de consument. Als aanbieder moet je plaats, product, prijs, promotie en personeel goed op elkaar afstemmen om tot een ruiltransactie te komen. Maar is dat in deze tijd van verstopte mediakanalen en overvolle schappen voldoende?

Moeten we geen beroep doen op de consument als impulsief en emotioneel reagerend wezen? Mensen reageren vaak sterk op emotionele prikkelingen. Dit kunnen wij als aanbieders naast de gebruikelijke marketinginstrumenten gebruiken. De consument werkelijk raken en aansluiten bij zijn waarden, daar gaat het om. Niet de geestelijke behoeften zijn het uitgangspunt, maar de emotionele behoeften.

De beleveniseconomie

Wij zijn de overlevingseconomie voorbij. In de “beleveniseconomie” zoekt de mens naar prikkels. Is de beleveniseconomie nieuw? Nee, eigenlijk is het zo oud als het oudste beroep ter wereld. In de oudheid wisten ze ook hoe je geld moest verdienen aan ‘ervaringen’.

Wel zien we een steeds sterkere verschuiving van product naar merk als drager van een emotie en beleving. Autorijden moet een beleving zijn, winkelen bij Harrods moet een beleving zijn. Het feit dat een kopje koffie op Montmartre zo duur is, heeft niets te maken met de prijs van koffiebonen.
De motor van de beleveniseconomie is dat alles maakbaar is en dat we onze omgeving naar onze hand kunnen zetten. Bijvoorbeeld skiën in de zomer in Landgraaf of cosmetische ingrepen die je jong doen lijken.

Ja, we moeten beleven. Het verbetert onze gemoedstoestand, het is een verrijkte perceptie, een gevoel van zorgeloosheid die aangenaam en plezierig is. Ontdek de noordpoolcirkel terwijl je de kunst van het rijden op een hondenslede leert en baas bent over je eigen roedel honden. Of stap in een racesimulator met de nieuwste features, ervaar de sensatie van snelheid en waan je een Formule 1-coureur. Dat is ervaren, ondervinden en beleven. Het geeft aan velen een memorabele indruk. Denk ook aan de belevenisconcepten van de Efteling, Disneyland, Pinkpop en de Olympische Spelen. Ja, belevenissen en avontuur zijn te koop.

Belevenis bieden aan jouw klanten

Om met succes onze producten of diensten af te zetten moeten marketeers inspelen op de beleveniseconomie. De beleveniseconomie is maakbaar en vraagt dus om een bezinning op je marketingstrategie.  De concurrentiestrijd win je niet meer door te vertellen wat je product allemaal kan. Het wordt belangrijker om de ‘waarom’ van je business te communiceren. Om te verkopen, moet je klanten verleiden en inspireren. Om de klantbeleving te beïnvloeden hoeft het niet om dure reclamecampagnes à la Heineken of Nike te gaan.

Voor kleinere spelers biedt internet vanwege de lage kosten uitkomst. Bedenk hoe je jouw uitingen op internet, of het nou via je website is of op social media, tot een beleving maakt die aansluit bij je doelgroep. Naar welke beleving is je doelgroep op zoek? En kun je die met jouw online uitingen aan hen geven?