Learning 2016: Virtual Reality komt eraan, met tussenstappen

Een belangrijk thema op het Learning2016 congres in Orlando was hoe virtual reality ingezet kan worden om leerprestaties te verbeteren. Sommige early adaptors passen het al succesvol toe. Lees in dit artikel waarom het voor de hand ligt dat virtual reality in de toekomst breed wordt ingezet binnen leren en ontwikkelen.

Je balanceert op het randje van het dak van een wolkenkrabber. Het zweet breekt je uit terwijl je naar beneden kijkt, je voelt het door heel je lichaam. Terwijl je in werkelijkheid tussen je collega’s in een zaaltje staat…

Dat is wat er met me gebeurde toen ik op het Learning2016 congres een virtual reality bril opzette. Mijn hersens lieten zich grondig foppen door wat ik zag. Alle functies in mijn lichaam werden erdoor aangestuurd in die neppe, virtuele werkelijkheid.

‘Echte’ situaties

Logisch dat we als leerprofessionals ervan dromen om dit in te zetten in onze trainingen om cursisten met virtueel ‘echte’ situaties te laten oefenen. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat dit in de toekomst breed zal worden toegepast in opleidingen en trainingen.

De benodigde apparatuur en het programmeren van software maken deze toepassingen nog relatief duur, zeker als interactiemogelijkheden worden ingebouwd. Hierdoor wordt er binnen de markt nog niet echt op virtual reality ingezet, hoewel er wordt gesnuffeld aan de mogelijkheden. Enkele early adapters passen het al toe.

Een voorbeeld…

Een voorbeeld dat zich op het snijvlak bevindt van virtual reality en gaming is hoe reddingsteams bij koolmijnen in de VS worden getraind. Het team wordt in een ruimte gezet waar op de muren een mijnomgeving wordt geprojecteerd. Elke deelnemer heeft een bril (vergelijkbaar met een 3D-bril die bioscopen verstrekken) op voor een driedimensionale beleving. Het team beweegt zich, als in een computerspel, door de mijn. Ze voeren een aantal opdrachten uit en hun acties worden geobserveerd. Na afloop wordt de oefening geëvalueerd. De oefening heeft voor de betrokkenen een zeer hoog werkelijkheidsgehalte. Ze voelen ‘in de mijn te zijn’.

Voorbeelden als deze tonen aan dat vormen van virtual reality nu al succesvol worden toegepast. We zien ernaar uit dat virtual reality-mogelijkheden steeds meer in bereik komen en je in opleidingen en trainingen steeds meer ‘in het echt’ kunt oefenen.

Hans Neerken
Innovatiemanager ICM opleidingen & trainingen