Vijf essentiële stappen om goed vindbaar te worden én te blijven!

Bij 60% van alle aankopen in het eerste kwartaal van 2013 ging online oriëntatie vooraf. Dat percentage neemt alleen maar toe. Belangrijke vraag is dus: Hoeveel potentiële klanten zijn nu op zoek naar jouw aanbod? Het antwoord op die vraag komt aan bod in de eerste van de vijf essentiële stappen om goed vindbaar te worden.

Stap 1 De zoekvraag in kaart brengen.

Mensen zoeken vaak anders dan jij denkt. Je kunt niet even een paar zoekwoorden bedenken en dan gaan optimaliseren. Je moet je echt verdiepen in de gedachtegang van je zoekende potentiële klant. Hoe zou deze zich oriënteren? Welke vragen heeft hij of zij? Wat zou hij of zij intypen bij Google? Als je een account hebt of aanmaakt bij Adwords van Google, krijg je veel hulpmiddelen bij het in kaart brengen van je zoekwoorden.

De beste manier om inzicht te krijgen is echt adverteren, al is het maar een paar dagen of een maand. Dan weet je ook hoeveel concurrentie er is en hoe moeilijk het is de concurrentie voor te blijven.

Zoekmachinemarketing

Kan jij aan bovenstaande cijfers zien dat er meer zoekverkeer is op het woord “schrijfcursus” dan op het woord “schrijftraining”? Zou je daarom voor “schrijfcursus” gaan in de organische resultaten? Of heb je ook gezien dat er veel minder concurrentie op schrijftraining is?

Stap 2 Een webpagina optimaliseren

Deze stap is meestal wel bekend en ook niet zo moeilijk. Je kunt overal op internet opzoeken hoe je een pagina optimaliseert en uiteraard wordt het op elke training goed uitgelegd.

Je zet de gekozen zoekterm op een voor de bezoeker logische manier op de volgende plaatsen:

• In de URL achter de domeinnaam
• In de title
• In de voorliggende links
• In de namen van afbeeldingen en video’s
• In de [h1] headlines
• In de tekst

Probleem in de praktijk is meestal dat stap 1 vaak op basis van gevoel en zogenaamd gezond verstand wordt gezet. Met als resultaat dat er geoptimaliseerd is op de verkeerde zoekterm. Dat kan een zoekterm zijn waarmee je wel de eerste plaats haalt, terwijl er nauwelijks op gezocht wordt. Het kan ook zijn dat je een veel te moeilijke zoekterm koos, waardoor je niet hoog kunt komen. De nummer 1 in de scores krijgt veel meer bezoekers dan de nummer 5 en als je op de tweede pagina staat, krijg je vrijwel niets.

Stap 3 Een wervende beschrijving maken

De zoekresultaten verschijnen tegelijkertijd met 10 tot 14 concurrenten op een scherm. De positie is belangrijk, maar de presentatie nadrukkelijk ook. Hier is voor de meeste bedrijven nog heel veel te halen, omdat de meeste bedrijven de “meta description” niet invullen. Dat is de tekst die Google laat zien als er naar je gezocht wordt. In de betaalde advertenties bij Adwords worden advertenties zorgvuldig getest op argumenten die tot meer klikken leiden. In de gratis organische resultaten, is voor de meeste pagina’s helemaal niets ingevuld. Zelfs niet voor homepages. Dan zoekt de robot van Google maar een stukje tekst. Gemiste kansen. Als je echt goede meta descriptions wilt schrijven, test dan eerst welk argument het best scoort in Adwords.

Zoekmachinemarketing

In bovenstaand voorbeeld is via Adwords met minimale inspanningen onderzocht dat “Lekkere visrecepten” meer bezoekers oplevert dan “gezonde visrecepten” of “makkelijke visrecepten”.

Stap 4 Autoriteit verwerven en linkbuilding en sociale relevantie

Google zet niet de best geoptimaliseerde website bovenaan. Dat zou wel erg simplistisch zijn. Elke pagina wordt via een ingewikkeld algoritme gewogen. Google “kijkt” uiteraard naar de inhoud van een webpagina, maar de autoriteit speelt een belangrijkere rol. Deze wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid webpagina’s die naar de betreffende pagina linkt. Dat kunnen interne links zijn en links in sociale media. Sommige pagina’s komen door unieke inhoud gemakkelijk boven zonder dat je actief met linkbuilding aan de slag moet. Voor zeer concurrerende zoektermen als “zorgverzekering” of “vliegticket” zijn linkbuilding en social media essentieel. Nuttige web content maken, die mensen graag delen in social media, is een effectieve manier om autoriteit te verwerven. Veel kleine gespecialiseerde bedrijven en lokaal werkende ondernemingen kunnen met een juiste focus op zoektermen al goede resultaten halen met beperkte autoriteit.

Wie zoekmachinemarketing serieus neemt, blijft er continue aandacht aan besteden.

Stap 5 Meten en monitoren

Wie zoekmachinemarketing serieus neemt, blijft er continue aandacht aan besteden. Maak wekelijks of maandelijks rapportages over de posities en maak rapportages over het inkomende webverkeer per zoekwoord. Het rendement per zoekwoord moet in kaart worden gebracht. Dit maakt het deel van het zoekverkeer inzichtelijk dat je nu krijgt en kan krijgen als je er meer energie in stopt.

Zoekmachinemarketing

Bovenstaand e-mailtje krijg je als je een abonnement neemt bij een bedrijf dat SEO monitoring diensten aanbiedt. Je ziet dan elke week welke woorden hoog genoeg staan en welke wegzakken.

Allemaal bijzonder nuttige gegevens en inzichten in de stapjes die een klant zet voordat hij of zij klant wordt. Noodzakelijke informatie waar helaas nog te weinig gebruik van wordt gemaakt.

 

Wim van de Mark
Trainer ICM Opleidingen & trainingen
Wim verzorgt onder andere de volgende cursussen:
– De Nieuwe Webredacteur
– Zoekmachinemarketing