Vergroot je persoonlijke uitstraling!

Veel mensen willen een krachtigere persoonlijke uitstraling, zowel in hun werkende leven als in hun privéleven. Welke onderdelen van je persoonlijkheid hebben invloed op je uitstraling en hoe kun je deze uitstraling vergroten? Dat kun je in dit artikel lezen.

Hoe mensen jou zien hangt onder andere af van je persoonlijke uitstraling. Hoe krachtiger deze is, des te groter is de mogelijkheid om invloed uit te oefenen. Je uitstraling is een combinatie van:

• Je uiterlijke kracht: dit is het bewustzijn van de impact van je lichaamstaal en kleding
• Je innerlijke kracht: dit is het verbonden zijn met je eigen gevoelens en ervaringen

Wat heb je nodig om anderen met jouw uitstraling te overtuigen?

• Inzicht in jezelf
• Inzicht in de ander
• Lef
• Bereidheid tot veranderen
• Creativiteit
• Doorzettingsvermogen

Hieronder lees je drie manieren om je uitstraling te vergroten. Probeer eens één of meer manieren uit. Hou daarbij in je hoofd dat als je altijd blijft doen wat je gedaan hebt, je krijgt wat je altijd hebt gekregen… (Anthony Robbins)

Vriendelijkheid stelt iedereen op prijs en maakt je tot een geliefd persoon. Het ezelsbruggetje SOFTEN kan je helpen meer vriendelijkheid uit te stralen:

SSmile= Glimlach
OOpen posture= Open houding
FForward lean= Leun naar voren
TTouch= Raak aan
EEye contact= Oogcontact
NNod= Knik

Soms heb je niet door dat je lichaamstaal je boodschap verzwakt in plaats van versterkt. Hoe kun je met je lichaamstaal wél overtuigen?

• Stemgebruik: Een lage, krachtige stem heeft meer impact
• Intonatie: Afwisselende intonatie is belangrijk. Laat je zinnen eindigen in een punt met je stem omlaag. In het geval van een vraag gaat je stem omhoog
• Oogcontact: Zorg voor regelmatig oogcontact met anderen
• Mimiek: Pas je gelaatsuitdrukking aan bij de inhoud van het verhaal
• Houding: Ga rechtop zitten of staan, en leg je handen zichtbaar op tafel. Gebruik (kleine) handgebaren om zinnen accenten te geven of je verhaal te ondersteunen

‘De Plakfactor’ (door Dan Heath) gaat in op hoe ideeën blijven hangen. Door onder andere politici en reclamemensen wordt dit boek erg gewaardeerd. Er zijn vijf belangrijke factoren die maken dat jouw idee wél gehoord en onthouden wordt:

• Onverwacht: Zorg dat je de verwachtingspatronen van je publiek omver haalt (met betrekking tot je kernpunt). Onverwachtheid zorgt er ook voor dat je de belangstelling vasthoudt
• Concreet: Door concreet te zijn zorg je er voor dat mensen op één golflengte met je komen te liggen. Het geeft je een gemeenschappelijke basis
• Geloofwaardig: Door voorbeelden te noemen en statistieken te geven maak je beweringen toetsbaar en krijg je autoriteit
• Met gevoel: Gebruik de kracht van associatie. Je doet hiermee ook een beroep op je eigen identiteit
• Met een verhaal: Verhalen geven inspiratie en simulatie (het zegt mensen hoe ze het moeten doen)