Treinen en trainen op zaterdag?

Zaterdagochtend, 07:02 uur. Thuis is alles nog in diepe rust. Vrouw en kinderen slapen. Ik zit in de trein naar Utrecht Centraal. Gisteren baalde ik er nog van dat ik vandaag moest werken. Maar nu ik echt ben opgestaan, mezelf in mijn werkpakkie heb gehesen, mijn fiets in de stalling heb gezet en (net) op tijd in de trein ben gestapt bekruipt mij nu al een alleraardigst en bijzonder euforisch gevoel van overwinning. Ik had het toch maar mooi gedaan. De kop was er af.

Waarom trainen op zaterdag?

Eenmaal aangekomen was er de ontmoeting met de cursisten. Zij hadden natuurlijk hetzelfde meegemaakt. Ik was benieuwd waarom ze nu juist op zaterdag kwamen. Drie weken achtereen een kort weekend kan er immers flink in hakken. De redenen waren divers, maar zonder uitzondering gebaseerd op een sterke wil en eigen inzet. Uiteraard was daar de inhoud van de training. Ik geef ITIL Service Management en daar steek je een hoop van op als het gaat om dienstverlening en servicemanagement in de ICT.

Maar de echte zaterdag motivatie had te maken met een sterke wil om te groeien. De een had doordeweeks echt geen tijd (directeur van een ICT bedrijf) en vond zelfstudie geen optie. Enkelen waren in-between-jobs en hadden het doordeweeks al druk genoeg met netwerken. Een enkeling kon het huishouden alleen in het weekend overdragen aan een drukke manlief en kon dus alleen maar in het weekend.

Rust

Zo heeft ieder zijn reden. En ik zal er nog een paar aan toevoegen. Als eerste is er geen spits of drukte in de trein, en dat is ook wel eens fijn. Verder merk ik doordeweeks dat cursisten wel weg zijn uit de omgeving van de eigen praktijk, maar dat ze in de klas nog steeds ‘connected’ zijn. De whatsapp- en mailnotificaties vliegen je om de oren. De pauze wordt nog wel eens gebruikt om mail af te handelen. En dan zijn er nog de operationele mensen die daadwerkelijk gebeld worden voor vragen en/of escalaties.

Als je nu beseft dat in het weekend niet alleen jíj vrij bent, maar ook je collega’s, dan geeft dit extra rust. Je wordt niet gestoord van buitenaf waardoor je je beter kunt concentreren. Bijkomend voordeel is dat je met sterk gemotiveerde medecursisten te maken hebt. Kruisbestuiving en uitwisselen van ervaring krijgen alle ruimte.

Waardering van een dienst

Dan naar de inhoud van  mijn trainingen. In mijn trainingen ITIL Service Management geef ik onder andere aan dat de waarde van een dienst, ongeacht wat die dienst is, niet alleen afhangt van de prestatie die door de dienstverlener wordt neergezet, maar ook afhangt van de perceptie en de voorkeuren van de gebruiker. Met andere woorden, is wat je krijgt ook wat je verwacht? En hebben jij en de dienstverlener dezelfde mening / waarneming over de geleverde kwaliteit (perceptie). Alle drie dragen bij aan de waardering van de dienst, en dat is toch waar het allemaal om gaat. Toegevoegde waarde!

Model

Pay-off

Sport kost energie maar je krijgt er ook energie voor terug. Dat geldt ook voor leren. Het kost inspanning maar leidt tot inzicht en zet aan tot inspiratie. Leren wanneer het jou uitkomt, kenden we al langer. Maar cursisten waarderen het als dit goed gefaciliteerd wordt door vormen van e-learning en blended learning aan te bieden en door contactmomenten ook op zaterdagen te organiseren.

 

Jurian Burgers
Trainer ICM Opleidingen & trainingen
Jurian verzorgt onder andere de cursus:
– ITIL Foundation