Tips om het geleerde in de praktijk toe te passen

Enthousiast keer je terug van je training en dan hoor je je collega’s mompelen: ‘Ach over een weekje doet hij wel weer normaal’ of je leidinggevende zegt: ‘Leuk wat je hebt geleerd maar hier werkt dat niet zo’.

Dat komt over je heen als een koude douche! Wat kun jij doen om anderen deel uit te laten maken van jouw leerproces, zodat je het geleerde ook echt in de praktijk toepast? Hieronder volgen tips om toe te passen voor, tijdens én na de cursus. 

Voor de training

Bereid je goed voor voordat je naar de training gaat. Denk erover na wat je daar wilt halen. Wat wil je leren van de trainer? Welke ervaringen met andere cursisten wil je delen? Bespreek dit voorafgaand aan de training met je leidinggevende en met je collega’s. Vraag hen wat zij graag veranderd zien? In jouw gedrag maar ook in het werk? Vul daarna het intakeformulier in, zodat zowel jij als de trainer een goed beeld krijgt van jouw verwachtingen.

Tijdens de training

Tijdens de training is het handig om je af te vragen wat je kunt met de leerstof op je werk. Maak die vertaalslag en laat de trainer en de andere cursisten je daarbij helpen. Als een opleiding verspreid is over meerdere dagen met een tussenliggende periode, doe dan ook de opdrachten en neem iedere dag een paar minuten de tijd om na te denken over wat er in de training naar voren kwam en je dagelijkse werk. Stel jezelf de vraag wat werkt en wat niet, en waarom. Stel eventueel je leerdoelen bij en bedenk nieuwe. Die kun je dan een volgende trainingsdag inbrengen. Bespreek met je leidinggevende en collega’s wat er is behandeld en maak hen deelgenoot van je leerproces.

Na de training

Na afloop begint vaak pas het ‘echte’ leer- of veranderproces. Vol van nieuwe theorieën en plannen kom je weer terug op je werk. Maar als je omgeving niet openstaat voor jouw ideeën, dan komt daar niet veel van terecht. Tijdens en aan het eind van de training schrijf je jouw verbeterpunten op in een persoonlijk actieplan (PAP, POP of iets dergelijks). Maak het zo SMART mogelijk, dus schrijf niet alleen op wat je wilt oppakken, maar ook hoe, wanneer en wie je daarbij kan helpen als een soort coach. Vraag je ook af wat de anderen aan jouw leerproces kunnen hebben zodat je hen kunt overtuigen.

Als je daarmee op je werk komt en dat bespreekt met je leidinggevende en je collega’s, en vooral ook met diegene die je nodig hebt om jouw leerdoelen te bereiken, dan zul je merken dat men welwillender tegenover jouw leerproces staat. En zeker als het ook een positief effect kan hebben op hun werkrelatie met jou en/of op hun werkprocessen. Zo maak je jouw leerproces het leerproces van jouw afdeling of organisatie.

Contact houden?

Tot slot kan het ook helpen om contact te blijven houden met de andere cursisten. Jullie hebben samen een paar dagen lief en leed gedeeld dus zij snappen jouw positie. Via mail, groepsapp of een keer een belletje kunnen jullie de dilemma’s nog eens een keer bespreken. Een soort intervisie op afstand. De nieuwe leeromgeving van ICM is daarop uitgerust. Dus doe er je voordeel mee.