‘Surfbewijs’ voor social media is een must voor elke professional!

Social media worden steeds belangrijker voor bedrijven. Professionals in organisaties moeten zich bekwamen in het gebruik van social media. Het gebruik van social media is echter gedrag dat aangeleerd moet worden. In een maatschappij waarin we moeten aantonen over kennis en vaardigheden te beschikken, zou de invoer van een ‘surfbewijs’ voor social media op zijn plaats zijn.

Toetsen van vaardigheden is heel normaal

We leven in een maatschappij waarin wij aan moeten tonen dat wij in staat zijn iets te kunnen. Voor belangrijke vaardigheden in het leven moeten wij een bewijs of certificaat te halen. Denk eens even aan vroeger. Je zwemdiploma A en wellicht ook wel B. Je hebt vast ook nog wel een fietsexamen afgelegd. Daarna kwam het bromfiets- en rijbewijs. Ook de kennis die wij opdoen tijdens onze schoolcarrière en erna wordt getoetst en geëxamineerd door middel van diploma’s en certificaten.

Wordt werk effectiever tijdens het informatietijdperk?

Midden jaren ‘90 won de computer en het internet aan populariteit. Opeens moesten we digitaal leren werken met allerlei software. Natuurlijk volgde men wel eens een cursus over Microsoft Office, Outlook en andere software. Toch valt het mij op hoe weinig bedreven men vaak is met het bedienen en gebruik van computer en software. Vaak gebruikt men de software nogal, als ik het bout mag uitdrukken, onhandig. Dat kan ermee te maken hebben dat de software ook niet altijd logisch is in gebruik of dat men gewoon niet weet hoe ze het efficiënt en effectief moeten gebruiken. In beide gevallen is het verstandig om je daarin te laten bijscholen, omdat je anders iedere dag tijd verspilt tijdens je werk.

Sociaal zijn is toch niet zo moeilijk?

Begin deze eeuw kwam social media op. Sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter en Facebook zijn redelijk gemeengoed geworden. In Nederland hebben meer dan 4 miljoen mensen een LinkedIn-profiel, ruim 8 miljoen mensen hebben een Facebook-profiel en 1,5 miljoen Twitter-accounts hebben een Nederlandse oorsprong. Dat zijn omvangrijke delen van de bevolking. Deze aantallen groeien nog steeds.

Toch blijkt, als je kijkt naar hoe professionals in hun werk gebruik maken van social media, dat hier nog veel valt in te ontwikkelen. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld LinkedIn voornamelijk als online CV en delen maar spaarzaam interessante artikelen in groepen. Grote merken gebruiken Twitter voornamelijk als zend-medium en niet als manier om online de dialoog met potentiële klanten aan te gaan.

Er zijn natuurlijke vele social media (niche-)netwerken. Het wordt voor de professional dus ook lastiger om te kiezen waarop hij/ zij moet acteren. Dit heeft ook te maken met welk beleid de organisatie voert. Organisaties hebben ook lang niet altijd een goede strategie. Het hangt er ook vanaf of medewerkers zelf (met de social media richtlijn in de hand) in het sociale domein mag acteren of dat het gaat via een afdeling marketing, communicatie en/of sales. Kortom, het domein van social media dijt uit en wordt complexer.

Het belang van social media

Social Media worden steeds belangrijker voor bedrijven. Om die reden groeit ook het belang dat organisaties hieraan hechten.  En daarmee ook de mate waarin professionals in organisaties (anders dan de communicatieafdeling, de marketeers en de salestijgers) zich bekwamen in het gebruik van social media.

Vaak kom je toch nog een manager of directeur op leeftijd tegen die zegt: “Dat social media, daar geloof ik niet in!”. Ik merk ook dat jonge professionals social media lang niet altijd optimaal benutten. Hoewel wij in voorgaande eeuwen erop uittrokken om handel te drijven en ons op de borst sloegen, blijken we minder bekwaam in het gebruik van social media. Natuurlijk moet hoe jij je online voordoet wel stroken met de realiteit. Internet is immers rechtvaardig. Mensen kunnen snel checken of iets wel of niet waar is.

De organisatie ziet het belang van social media niet in, men mag social media niet ten volle benutten of men weet gewoon niet hoe het te gebruiken. In alle gevallen remt dit de ontwikkeling van die organisaties en haar mensen.

Het ‘social media surfbewijs’ zorgt voor ‘veilig’ online verkeer!

Je geeft je autosleutels niet aan een achttienjarige zonder dat hij/ zij een rijbewijs heeft. Waarom doen we dat dan wel met gebruik van social media? Natuurlijk volgt men hier en daar een cursus, maar het gaat, net als met autorijden, pas echt leven als social media in de praktijk wordt toegepast.

Het gebruik van social media is, hoe menselijk het soms ook lijkt, een vorm van gedrag wat aangeleerd moet worden. Als je al jaren je autorijbewijs hebt, denk je er ook niet meer over na. Het autorijden gaat gewoon goed. Maar je moet in het verkeer wel scherp blijven. Dit geldt zeer zeker ook voor social media. Een verkeerd bericht kan veel schade opleveren.

Om die reden is het goed om te experimenteren met wat wel en niet kan zonder dat iedereen het ziet (vergelijkbaar met het leren autorijden met rijinstructeur). Leren sturen, kijken hoe het verkeer beweegt, leren parkeren… Dit zijn allemaal vaardigheden die overeenkomen met social media. Het leren aanmaken van een account, een profiel goed vullen en bijhouden, zien hoe communicatiestromen lopen en patronen herkennen en vervolgens daarop reageren. Ik pleit ervoor dat professionals, die social media proactief willen gebruiken, zich laten bijscholen in het gebruik van deze middelen. Zonder ‘social media surfbewijs’ kan men zich maar beter niet al te zichtbaar begeven in het sociale domein. Wat is jullie mening hierover?