Storytelling

Storytelling is simpelweg het vertellen van verhalen. Met verhalen kunnen we kennis doorgeven, gedrag aanleren en onze geschiedenis en toekomst mee begrijpen. Mensen doen het al eeuwen en nu gebruiken bedrijven het ook steeds vaker als communicatiemiddel. Storytelling wordt door organisaties ingezet om een boodschap zo goed mogelijk over te brengen, zowel voor interne als voor externe communicatie. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld alle neuzen dezelfde kant op krijgen met een helder verhaal waarin de missie en visie van de organisatie goed tot uiting in komen. Als extern communicatiemiddel is storytelling een goed middel om een imago mee op te bouwen.

Door middel van storytelling kan een bedrijf goed laten zien waar ze voor staat en wat haar doel is. Ons brein is zo opgebouwd dat wij kennis vanuit verhalen makkelijker kunnen onthouden. Door de kenmerken van een verhaal kunnen we ons makkelijk inleven in de situatie van een ander. Vaak herkennen we onszelf er ook in. Juist dit persoonlijke, verbindende element maakt storytelling waardevol voor bedrijven.

Verder lezen?

Lees het artikel Storytelling voor organisaties: Op (het) verhaal komen.

Direct beginnen met storytelling?

Bekijk de trainingen Corporate Storytelling en Veranderen en Inspireren met Storytelling van ICM.