Uit de training: Persoonlijke Effectiviteit

Ervaring kun je ook lenen

Door niet alleen van eigen, maar ook van andermans fouten en successen te leren, leer je twee keer zo snel. Bespaar tijd en werk door niet alles zelf uit te willen vinden. Bestudeer iemands succesvolle strategie en pas deze input toe op je eigen manier.

De 10 tips om meer te bereiken

1. Deel jouw kennis met anderen

 Daar wordt iedereen beter van. Ga maar na: als je een veelbelovende gedachte voor jezelf houdt, kan een idee nooit groot worden. Terwijl een idee dat je deelt, direct weer nieuwe en aanvullende ideeën oplevert. Door het betrekken en benutten van je omgeving worden onze ideeën en ons werk beter. En blijven we onszelf ons leven lang ontwikkelen.

2. Ervaring kun je ook lenen

Door niet alleen van eigen, maar ook van andermans fouten en successen te leren, leer je twee keer zo snel. Bespaar tijd en werk door niet alles zelf uit te willen vinden. Bestudeer iemands succesvolle strategie en pas deze input toe op je eigen manier.

3. Definieer samen een gemeenschappelijk doel

Wees je bewust van de bijdrage die jij en elk van jouw collega`s leveren aan het hogere doel. Een gemeenschappelijk doel gezamenlijk formuleren zorgt voor verbinding met je collega’s.

4. Sta open voor feedback

Als je kritische feedback krijgt is het lastig om niet direct in de verdediging te schieten. Het is nu eenmaal niet fijn om te horen dat je iets niet goed hebt aangepakt, zeker niet als je het druk hebt of juist zo je best hebt gedaan. Toch is het zinvol feedback positief en professioneel te ontvangen. De feedbackgever geeft jou de kans je gedrag te verbeteren, waardoor je jouw persoonlijke effectiviteit in de toekomst juist kunt vergroten. In dit artikel lees je hoe je in 5 stappen op professionele wijze feedback ontvangt.

5. Wat je geeft ontvang je terug

Als iemand iets voor jou doet, dan ben je sneller geneigd iets terug te doen. We raden je aan zelf te starten met geven. Zonder dat je een tegenprestatie verwacht. Zie wederzijdse dienstverlening als ons sociale betaalmiddel. Uiteindelijk levert het je veel op.

6. Wees open, eerlijk en nieuwsgierig

Goede communicatie is essentieel voor een goede samenwerking. Als je je gedachten en informatie niet uitwisselt, is samenwerking niet mogelijk. Eerlijke communicatie begint met openheid. Neem de ander mee in je motieven, ideeën, wensen en onzekerheden. Hierdoor leert de ander je kennen en krijgt hij meer vertrouwen in je.
Naast openheid helpt een onderzoekende houding je ook in je communicatie met anderen. Over het algemeen geven we graag snel onze mening over wat we horen. Probeer dit minder snel te doen. Uit onderzoek blijkt dat geloofwaardigheid sterk samenhangt met het vermogen om goed te kunnen luisteren. Dus: open naar het verhaal van een ander kunnen luisteren, zonder vooroordelen. Gedraag je daarom eens wat vaker als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.

7. Iedere collega kan iets wat jij niet kan

Als je elkaars talent combineert bereik je veel meer dan alleen. We hebben allemaal kwaliteiten en valkuilen. Zie verschillen als een aanvulling op elkaar en benut elkaars kwaliteiten.

8. Geef vaker complimenten

Geef regelmatig erkenning aan goed werk en extra inzet van collega’s. Een welgemeend compliment waarbij je oprechte belangstelling toont in het werk van anderen heeft een positief effect op de samenwerking. Een compliment van anderen ontvangen is ook een kunst. Wuif een compliment niet weg door te zeggen ‘’dat het maar een kleine moeite was’’, maar bedank de gever en geniet van het moment.

9. Organiseer plezier naast werk

Vier behaalde successen samen. Dat zorgt voor plezier, trots, energie en motivatie. Het vieren van successen is belangrijk om samen stil te staan waarvoor je het werk doet. Organiseer ook plezier naast werk om je collega’s beter te leren kennen. Dit is een verbindende factor en zorgt voor meer openheid in de organisatie.

10. Lach samen

Deze tip past niet alleen in dit rijtje thuis, maar in elk rijtje tips dat gaat over persoonlijke ontwikkeling. Of het nu gaat over het toepassen van kennis, het verbeteren van je communicatieve vaardigheden of het ontwikkelen van je talent: humor is onmisbaar. Persoonlijke ontwikkeling gaat ook over het kunnen lachen om fouten en te genieten van samenwerking. Als je humor gebruikt wordt het makkelijker om met uitdagingen om te gaan en sta je meer open voor verandering.